Sv: Sv: Parseparation
(Läst 533 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Nej, men det det har väl ingen betydelse då denna incident hände i Gullmarn, eller?
Ville klarlägga att andra dykorganisationer har "dykpraxis" vid parseparation så är söktiden en minut, hittar bägge dykarna inte varandra så skall de göra uppstigning till ytan för att kunna återförenas.
Om dykare inte följer den "dykpraxis i samband med parseparation", så kan de bli stora konsekvenser, den oroliga parkamraten som kom upp till ytan först och väntar på sin parkamraten skall dyka upp, men dyker inte upp och då larmar den första parkamraten till sjöräddningen. Plötsligt så dyker den "förlorade parkamraten" upp till ytan, lång tid efteråt. Den första dykaren gjorde allting rätt och den andra dykaren respekterade inte "dykpraxis" som den har blivit lärt på dykkursen.
Jämför det gärna som att bilföraren t.ex inte respekterar stopplikt eller väjningsplikt vid vägkorsningen.
Vill passa på klarlägga att äkerhetsbälte ersätter inte bilförarens bristande omdöme, eller parlinan ersätter heller inte dykarens bristande omdöme.
När det gäller incidenten i Gullmarn, så vill jag inte uttala mig utan vill ha mer fakta först från de inblandade, inte från journalisten. OK?
Men jag kanske inte förstår vad du menar så utveckla gärna din fråga!
En rak fråga,
Får man använda parlina i Röda havet?
//Anders
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: