Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv
(Läst 494 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Nej du Sören nu får du fan skärpa dig.
nu har du haft med ett personangrepp i princip varje meddelande till mig och alla andra.
det är väl dags att släppa sargen och inse att alla andra inte är emot dig ang parlina.
jag är inte parline motståndare, jag är inte heller emot att folk dyker utan parlina. jag anser att folk får göra ett informerat beslut på vad de vill göra själva. jag själv dyker både med och utan.
ang att kustbevakningen har varit ute och letat, Jupp de har de, men det betyder inte att vi vet vad som hänt mer än just att de varit ute och letat.
det vi vet om man skall summera det ganska kort. (iaf det jag vet)
2 dykare var ute och dök i gullmaren.
1 av de 2 dykarna tappar bort den andra och går till ytan och väl där hittar han inte den andra dykaren.
den dykaren som gått till ytan larmar kustbevakningen.
ett antal enheter sätts in i sökandet efter den "försvunna" dykaren.
Dykaren "hittas" oförstående till kalabaliken eftersom denne tror att dykarna sins emellan varit överens om hur de skall agera.
de hade gott om gas.
här slutar det vi vet.
vi vet altså inte om de faktiskt dök med parlina eller inte.
vi vet inte heller om den dykaren som var kvar nere i djupet såg den andra dykaren gå till ytan.
Vi vet inte ens om det faktiskt var en riktig parseparation, det kan ju vara så att "dykare 1" tappar bort "dykare 2" och letar, men "dykare 2" fattar inte att "dykare 1" letar efter "dykare 2" för "dykare 2" ligger inte alls långt bort och har koll på "dykare 1". altså ser "dykare 2" att "dykare 1" drar till ytan och att allt verkar ok och fortsätter sitt dyk ensam.
Det finns mycket här vi inte vet, där det kan finnas vilka förklaringar som helst till varför det blev som det blev.
Eftersom vi nu inte vet vad som hänt kanske vi inte skall komma o påstå att vi har en lösning på problemet då problemet inte ens är fastställt.
Ang Nils Möllerströms inlägg som du hänvisar till.
Vi i Sverige har idag en räddningstjänst som bekostas av staten och privata donationer.
Denna räddningstjänst har vid alla de tillfällen jag stött på den haft policyn "hellre ett falsklarm än ett skarpt larm som inte kommer fram"
Dock kan jag också hålla med om vad jag tror Nils försöker säga, skulle man vara lika lättsam med förberedelserna om man visste att om man sjabblade sig så skulle det kosta en hel del pengar direkt från ens egen ficka.
Svaret är på den frågan förmodligen Nej det skulle man nog inte, MEN som ett resultat skulle också då följande förmodligen inträffa, folk skulle dra sig för att larma och därmed larma senare vilket i sin tur skulle minska effektiviteten hos räddningstjänsten, de skulle kort sagt komma fram försent för att göra nytta oftare. det gäller även bilolyckor, brand, drunkning från båt folk som gått ner genom is osv och som ett resultat av att det fördröjda eller tom icke genomförda larmandet skulle liv gå till spillo.
Detta är jag övertygad om att Nils vet och därmed tolkar jag det som att hans fråga är en retorisk skulle folk vara lika lättsamma om det visste att sjabbel kostar dem själva pengar i fickan för att få folk att tänka lite mer på att det kostar alltid någon pengar.
när det däremot gäller dig Sören och din parlinedebatt så ser jag det mer som att du sektmässigt står o försvarar något du själv startat igång. där det för min egen del inte ens handlar om parlina eller inte utan att vi inte vet och då skall vi inte spekulera.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: