Dykolycka med dödlig utgång Augusti 2021
(Läst 1 497 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej,
har idag gått igenom några tragiska utredningar från de senaste dödsolyckorna vi haft i landet. Då jag själv var med på utfärden i Augusti 2021 så väljer jag att dela med mig av de lärdomar som framgår från utredningsmaterialet. Det är alltså inga egna spekulationer utan det som redovisats i utredningen som jag återger nedan. Varför jag väljer just detta är att jag hoppas vi kan lära oss och då har jag möjlighet att vara delaktig i en eventuell diskussion här på forumet;
Den 5 augusti 2021 förolyckas en dykare på en dykutfärd med totalt 7 dykdeltagare + 1 skeppare. Den omkomne dök med en Poseidon Se7en rebreather som han certifierades på den 17 maj samma år. Dödsfallet klassas som olyckshändelse och anses ha inträffat p.g.a. okontrollerad uppstigning från 29,8 m djup och en uppstigningshastighet om 39 m/min. Den okontrollerade uppstigningen tros bero på att dykaren tappat kontroll på sin avvägning p.g.a. osäker/ovan hantering av sin utrustning. Det var inget fel på någon utrustning som kan ha påverkat funktion.
I rapporten sammanfattas några rekommendationer som jag tror vi alla kan ta till oss:
"Rekommendationer för att förhindra liknande olycka i framtiden:
- Dykare med ringa erfarnethet av ny utrustning bör vara närmare sin dykbuddy och ha bra kontroll på varandra under dyket för att kunna undsätta varandra. Skapa erfarenhet av och förståelse för sin utrustning genom regelbunden övning och teoretisk/praktisk utbildning.
- För att snabbare kunna påbörja livräddande åtgärder/HLR, öva på att ta upp medvetslösa personer från vattnet till båten, införskaffa redskap/utrustning för att lättare få upp medvetslös person på båten från vattnet som t.ex. vinsch, sponal board."
Vidare kan man i det 124 sidor material utläsa att flera dykare upplevt den omkomna dykaren som påtagligt ansträngd/ej full kontroll. Jag kan från det konstatera att det är väldigt lätt att vara efterklok, men att tumma ett dyk för att en buddy inte känns OK, är något man bör göra en gång för mycket, än en gång för lite...
Hoppas detta sprider lite ljus över denna händelse och att det hjälper oss som dykare, dykelever och dykinstruktörer att göra denna underbara sysselsättning lite säkrare!
|
Johan Ström | 2023-06-26 21:36 |
![]() | Micke Tilja | 2023-06-27 17:42 |
![]() | Henry Blom | 2023-06-28 21:46 |
![]() | Johan Ström | 2023-07-15 06:40 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: