Namn: Lösen:

Dykpark i Djupasund, Karlskrona

(Läst 845 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej
Jag håller på med ett projekt som heter Världsarvets g(l)ömda vrak, i Karlskrona. Bland annat vill vi göra en dykpark för att de spännande och mycket dykvärda vraken i Djupasund ska bli lättare att dyka på.

Bakgrunden är att det i världsarvs- och örlogsstaden Karlskrona finns runt 60 avsiktligt sänkta vrak, varav de flesta ganska okända och svåra att dyka på. Flertalet av dessa skepp deltog i olika sjöslag, men klarade sig undan och seglade vidare. När de inte längre var lönsamma att reparera sänktes de exempelvis som utfyllnader i kajer eller som en del av försvaret genom att spärra inloppen. Djupasund mellan Sturkö och Tjurkö är ett sånt exempel. Därför vill vi anlägga en dykpark där, med en invigning planerad till 2022.

Men vi vill också göra vraken lättare att dyka på även för dykare med nedsatt funktion av olika slag. Jag vill därför ha kontakt med dig som har dykcert och någon form av funktionsnedsättning (t.ex. nedsatt rörelseförmåga) och som kan/vill hjälpa oss att hitta de hinder som finns, för att kunna göra anpassningar som funkar bra för alla dykare.

Hör av dig till mig om du vill hjälp oss
/Anders

Kika in här för mer info om projektet:
https://www.karlskrona.se/kultur-fritid-och-turism/varldsarv/varldsarvets-glomda-vrak--en-resurs-for-karlskrona-och-blekinge/

Foto saknas
Anders Wikström 2021-01-26 16:37:59
1 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dykpark i Djupasund, Karlskrona Anders Wikström 2021-01-26 16:37
svara Sv: Dykpark i Djupasund, KarlskronaAnders Bergstedt2021-01-28 17:55
svara Sv: Dykpark i Djupasund, KarlskronaJohan Pettersson2021-02-10 19:44

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: