Namn: Lösen:

Dyktips: Vavau, Fiji, Sydney & Cairns 2013

(Läst 1 487 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej!

Jag ska på en liten jordenruntresa med start i september. Det är ingen renodlad dykresa men jag hoppas kunna utforska några av resmålen även under ytan. Jag reser själv och tog mitt OW i december på Tobago.

Hoppas på lite tips då jag resa själv, är nybörjare, och utan buddy jag känner (så många tips som möjligt om jag ska vara ärlig). Tar tacksamt emot även fina snorklingssiter eller andra fina ställen överhuvudtaget.

Resmålen jag funderar att dyka på och som jag gärna tar tips till är följande:

*Vavau (Tonga), 1v. Hoppas få uppfylla min dröm att simma med knölvalar (har bokat).Är även några dagar på Tongatapau men tror jag fokuserar ev dyk på Vavau (om ni inte tycker annat).

*Fiji 9d, flyger in till Nadi och funderar på båtpass runt Yasawa öarna. Har fått tips om Beqa Lagoon som verkar passa bra med Nadi. Tar gärna tips på boende eller dykresorter.

*Sydney 5d. Om jag kan trotsa det kalla vattnet i början av oktober så skulle jag vilja försöka uppfylla dröm nr två. Att försöka se den fina Weedy sea dragon. Blir det bara ett försök så vill jag gärna försöka hitta det ställe där det är störst sannolikhet att träffa på dom.

* Cairns med omnejd ca 10d. Tänkte mig en 3-4 dagars liveaboard.

Liten parentes: Ska ta mig upp längs Queenslands kust under ca 14 d och har bokat en 3 dagars segeltur i Whitsunday. Har inga dyk planerade här men om ni har några förslag så kan ju det omvärderas. Annars spar jag ev. dyk till Cairns och håller mig till snorkling och att njuta av världen ovan vattenytan här.

Mvh
Marianne

Ps. Jag har köpt en dykdator och tar med mask och snorkel. Andra tips? Tänkte att fenor kanske är jobbigt när man bär allt på ryggen....

Marianne Myrberg
Marianne Myrberg 2013-08-03 19:34:34
14 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dyktips: Vavau, Fiji, Sydney & Cairns 2013 Marianne Myrberg 2013-08-03 19:34
svara Sv: Dyktips: Vavau, Fiji, Sydney & Cairns 2013Pekka Syvinki2013-08-03 20:04
svara Sv: Dyktips: Vavau, Fiji, Sydney & Cairns 2013Ulf Tengsand2013-08-04 00:04
svara Sv: Dyktips: Vavau, Fiji, Sydney & Cairns 2013Erik Sköld2013-08-04 12:39
svara Sv: Dyktips: Vavau, Fiji, Sydney & Cairns 2013Håkan Träff2013-08-06 00:07
svara Sv: Dyktips: Vavau, Fiji, Sydney & Cairns 2013Marianne Myrberg2013-08-08 12:43

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: