Namn: Lösen:

Egna batymetriska kartor : ReefMaster Pro

(Läst 749 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
För några år sedan skrev jag om drDepth för att göra egna bathymetriska sjökort. Eftersom programmet har sålts till Hummingbird så går det inte längre att få uppdateringar. Efter inköp av nytt ekolod med sidescan så började jag se mig om efter ett motsvarande och framför allt ekonomiskt överkomligt alternativ och snubblade över "ReefMaster Pro".
Det klarar nog allt som DrDepth kan och är lite mer lättanvändligt. Man får ha klart för sig att man behöver ägna många timmar framför skärmen innan man får flyt på användandet. Som alltid : allt är lätt när man kan det. Har inte köpt programmet än utan bara testad programmet under 14 gratisdagar.
Hur fixar man till ett projekt då ?
1. Om vårt projekt är nära land så behöver vi strandlinjer (Bounderies) som vi skär från Google Earth (sk polygoner) och spara dom som *.kml filer.
2. Sedan hämtar vi inspelade spår (lodskott med GPS-positioner) från din Sonar (MicroSD) och lägger till ditt projekt.
3. Definiera din yta/areal du vill beräkna
4. Kör ! Generera 2D-modell Generera 3D-modell

I programmet finns en del grundinställningar såsom konvinkel, avstånd mellan GPS-antenn och transducer, tidvatten mm. Har ännu inte hittat kalibreringsmetodik/inställningar
för ekolodsgivarens monteringsvinkel (tilt) och ev tidsförskjutning (latency).

Bilder :
http://www.dykarna.nu/fotoalbum/28491.html

/FP

Fredrik Plyhm
Fredrik Plyhm
2016-12-07 20:45:26
431 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Egna batymetriska kartor : ReefMaster Pro Fredrik Plyhm 2016-12-07 20:45
svara Sv: Egna batymetriska kartor : ReefMaster ProMichael Lundin2016-12-08 20:28

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: