Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Elever dör på dykutbildning
(Läst 737 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Nej jag ser inte en lina med ytsim till följd som en lösning. Det är ingen universal lösning som fungerar bra och få ställen där du kan simma ut på en kort sträcka och få 25m djup.
Att ytsimma ut är påfrestande och kan skapa stress istället för att göra nytta.
Att ha med sig extra luft är jätte bra, men ingen lösning på problemet där personer försvinner och drunknar. Mer luft är en lösning när man fastnar eller av annan anledning inte kan gå direkt upp. I en OW situation ska man alltid kunna gå direkt upp, anledningarna till olyckorna är okunskap och att man inte är tillräckligt förberedd så eleverna får panik.
Hur har du tänkt att ett dyk ska gå till när du väl kommer ner för nedstigningslinan? Du har ingen aning om hur botten ser ut på väg in till land. Du har där med inga referenser på vart du ska simma in igen, för meningen med ett dyk är väl ändå att man ska se saker. Att simma runt en lina på 25m känns för mig meningslöst och jag tror inte många skulle uppskatta att dyka på det sättet. Att gå upp och ner för en lina med säkerhetsstopp är mycket svårare än att följa botten och bygga på kunskapen gradvis.
Simmar man ifrån linan så tappar den hela funktionen som du vill att den ska ha.
Lösningen på problemet är som jag skrev ovan att ge eleverna bättre förberedelser. De ska förstå att man håller ihop och att man behöver ha koll på sin parkamrat. De ska kunna hålla avvägningen utan att krypa eller stå på botten och de ska kunna kommunicera med varandra under vattnet. Innan de kan det så ska de inte lämna bassängen.
Sen är det för dålig sikt så får instruktören ställa in dyket istället för att ta risker där dykare kommer ifrån gruppen pga för dålig sikt.
Gör man det så tycker jag instruktören har misslyckats med att lära ut grunderna inom dykningen och eleven skulle aldrig ha dykt ute från första början.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: