Namn: Lösen:

En grym iakttagelse, något för haj älskare

(Läst 1 209 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag har nu under ett flertal dyk som gjort på Shark Point i Phuket sett en väldig massa Leopard hajar.. Det startade för kanske 2 månader sedan då det började dyka upp haj igen på denna dykplats.. Det är ett flertal individer då man lätt kan se skillnaden på dessa. en del är runt 1 meter och några upp mot 2 meter. Prickar med olika mönster, olika skepnader på fenor.

Något som också är väldigt kul är att djuren inte verkar blyga att fråga om hjälp.. Jag har nu vid 3 olika tillfällen tillåts att ta bort fisklinor från lika många olika individer. Linorna har suttit runt mun trakten. En av hajarna hade troligt vis svalt krocken men linan som hände utanför fick vi plocka bort...

Det hajarna har gjort vid dessa tillfällen är att dom sakta lyfter upp främre delen och verkligen visar vart linan tar vägen.

På den första hajen så hade krocken svalts, vilket tyvärr gjorde det omöjligt att ta bort allt. Den delen som var synlig utanför var vi dock välkomna att ta bort. Hajen lyfte sakta på nosen, vi fick hålla den på framdelen, skära bort linan och sen la sig hajen sakta ner igen. Och som tack förmodar jag så posade den riktigt fint framför alla fotografer.

Den andra hajen lyfte också på nosen och la huvudet på böj och visade verkligen vart krocken satt. Samma här så fick vi lov att ta tag i hajen medan en av oss guider lätt kunde ta bort krocken från munnen. Denna haj skakade lite lätt på framdelen och tog en lätt simtur innan den snällt la sig precis framför oss guider igen.

Den tredje hajen hade svalt krocken.. Den lyfte lätt på nosen och den lina som stack ut kunde lätt skäras bort. Som tur va så behövdes det inte hållas i hajen utan den låg snällt kvar medan linan togs bort. Hajen låg sedan kvar och samtliga kunder fikc sin tid att fota och titta på hajen innan vi lämnade den ifred..

Jag vet inte om detta är vanligt, jag har inte varit med om det mer än en gång tidigare och det var för ett par år sedan på Phi Phi, då jag bevittnade en annan guide som tog bort en lina. Men med tanka på att det är 3st helt olika individer och alla reagerar nästan på samma sätt så börjar man ju undra... Jag har under denna säsong även fått plocka ut fisk ur nät ett par gånger och fiskarna reagerar väldigt lugnt när man lätt håller i dom och sedan tar bort linor,, och det är inte så att dom sticker som ett skott efteråt, utan dom simmar lugnt runt än och nästan tackar för hjälpen.. Jag såg you tube klippet med delfinen som frågar dykaren om hjälp och jag får lite samma vibbar....

Om det är någon annan som gjort dessa iakttagelser, var så snäll att dela med er. Jag vet att det finns en massa kunniga personer om detta här på dykarna, dela gärna med er den kunskapen och berätta gärna om det finns nån sort vetenskap bakom detta...

Det är grymt kul när man får uppleva detta samarbete mellan djur och människa, jag önskar att alla nån gång fick vara med om den känslan....

Dyk väl

MVH /Micke

Mikael Tärnström
Mikael Tärnström 2013-03-15 11:35:32
31 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg En grym iakttagelse, något för haj älskare Mikael Tärnström 2013-03-15 11:35
svara Sv: En grym iakttagelse, något för haj älskarePer Holm2013-03-16 12:25
svara Sv: En grym iakttagelse, något för haj älskareRickard Andreasson2013-03-16 19:48

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: