Namn: Lösen:

En historia om varför dykkniven är bra att ha

(Läst 2 626 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hur ofta har du använt din dykkniv i ett skarpt läge? Jag har aldrig varit i behov av en vass dykkniv för min egen säkerhet som dykare under alla år jag dykt tills i helgen. Jag och förmodligen många andra glömmer säkert dykkniven då och då när man dyker och reflekterar inte mer över det men detta dyk blev annorlunda.

Vi var i Narvik denna helg och skulle dyka Jagarna som ligger längst in i rombakken. Efter båtfärden in förtäjde vi i turbåtspiren och började simma iväg mot vraken som ligger mitt i bukten. När vi har simmat en stund hugger det plötsligt till i benet och jag stannar tvärt. Vänster ben går inte att röra och jag tittar ner i vattnet för att se vad som står på. Runt min manometer och längs benet sitter en härva med tunn tråd som trasslat in sig. Jag lirkar lite försiktigt och får bort det mesta bara genom att lirka lös det. Manometern sitter nu i bara 3 trådar och jag testar dra då linan ser tunn och klen ut. Oavsett hur jag drar går det inte att slita av linan, förmodligen är det flätlina från spöfiskare som ofta klarar nästan 100 kilo. Jag slås även av tanken att det förmodligen sitter ett fiskedrag någonstans längs denna lina vilket gör att jag slutar dra omedelbart. Nu har även min buddy hunnit ikapp mig och jag gör honom uppmärksam på mitt problem. Med lite hjälp av min kompis och 2 vassa dykknivar är jag snart lös och kan simma vidare.

Händelsen får i alla fall mig att tänka till lite, tänk om jag var ensam och tänk om jag inte hade med mig en bra dykkniv?

//Daniel

Daniel Mattila
Daniel Mattila 2011-06-07 13:31:21
791 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg En historia om varför dykkniven är bra att ha Daniel Mattila 2011-06-07 13:31
svara Sv: En historia om varför dykkniven är bra att haJörgen Håkansson2011-06-07 13:59
svara Sv: En historia om varför dykkniven är bra att haLudek Hendrych2011-06-07 14:05
svara Sv: Sv: En historia om varför dykkniven är bra att haAnders Vilhelmsson2011-06-07 14:21
svara Sv: En historia om varför dykkniven är bra att haRikard Bremer2011-06-07 15:26
svara Sv: Sv: En historia om varför dykkniven är bra att haAnders Vilhelmsson2011-06-07 15:38
svara Tips på bra knivPeter Steinhoff2011-06-07 15:41
svara Sv: En historia om varför dykkniven är bra att haUlf Meyer2011-06-07 23:30
svara Sv: En historia om varför dykkniven är bra att haJan Christensen2011-06-08 07:32
svara Sv: En historia om varför dykkniven är bra att haJacob Berghult2011-06-08 08:36

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: