En mängd frågor från en dyksugen gröngöling
(Läst 3 439 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Halloj,
Först och främst vill jag säga att jag är ny här på sidan (så smäll mig på fingarna om jag gör ett onödigt inlägg). Anledningen till att jag är här är givetvis för att jag vill återuppta dykningen.
Lägger detta under övrigt då det passar på flera utav avdelningarna :)
Så här ligger det till;
Jag var i Thailand 2004 och tog då PADI Open water med hjälp av en "släkting" som då jobbade som Divemaster på Phi Phi. Under våren och sommaren har suget efter dykning ökat dag för dag. För två veckor sen
bestämde jag mig för att vidareutveckla dykningen.
Jag köpte i förra veckan Open Water Diver manualen igen (då jag lyckades glömma kvar den jag fick i Thailand). Min tanke är att friska upp minnet från kursen för att sedan ta en AOW kurs nu i augusti eller
september.
Mitt störta problem är att jag inte gjort mer än 6 dyk, detta i samband med och efter kursen 2004, vilket gör mig till en "gröngöling". Därför kommer jag nu här med ett par "vanliga nybörjar frågor" :)
Jag är medveten om att dykning i Sverige skiljer sig en hel del från Thailand :) men skulle behöva hjälp med att reda ut en del frågetecken som trillat ner de senaste dagarna.
Delar upp frågorna i några kategorier;
* Utbildning / Erfarenhet
* Utrustning
* Socialanätverk
Utbildning / Erfarenhet
Som jag förstått spelar det egentligen inte någon roll
vilken "linje" man väljer PADI, NAUI eller GUE etc. utan man kan fritt hoppa mellan de olika kurserna så länga man kvalificerar sig.
FRÅGA: Då jag saknar erfarenhet när det gäller dykning och då framförallt i sverige vilket inkluderar den oftast uppenbara sämre sikten och torrdräkt (vilket jag aldrig testat) som självklara , är det klokt
av mig att direkt hoppa på Advanced Open Water kursen eller bör jag göra några "Basic" dyk först? (själv tror jag inte att AOW är några problem för mig)
Utrustning
I Thailand va det ju inget snack om att köra på våtdräkt, här i sverige är det väl inget snack om att man kör på torrdräkt.
FRÅGA: När det gäller torrdräkt så har jag tolkat det som att det finns två typer av torrdräkter, skaldräkt och neopendräkt.
FRÅGA: skall man ha underställ till de båda?
FRÅGA: Jag har för avsikt att köpa mig en komplett dykutrustning allt eftersom, vad bör jag investera i först och vad är klokast att hyra? (ser gärna svar i form av en lista vad som bör prioriteras - vad som
känns mest personligt (typ pjäxa framför skida stuket :D )
"FRÅGA": När jag väl skall investera i tub/kran är väl det självklara att ta ett DIN system för 300 bars?
FRÅGA: Hur mycket kostar i snitt en komplett dykutrustning för mig som amatör? (Ny/beg)
Socialanätverk
Jag skulle behöva tips på dykklubbar i Stockholm (gärna på västerortssidan) som är aktiva med utflykter och mer än gärna tar emot en dyksugen amatör som har för avsikt att dyka djupt resten av livet. =)
Söker även efter en eller flera seriösa divebuddys i 25-40års åldern som antingen är på samma nivå som mig eller någon som inte har något emot att dela med sig av sin erfarenhet.
Vart en lagom lång post detta, well well :)
Tack på förhand.
//Martin
En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Martin Nilsson | 2009-07-23 23:52 |
Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Fredrik Lindqvist | 2009-07-24 00:03 |
Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Ulf Åkerblom | 2009-07-24 00:11 |
Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Tomas Persson | 2009-07-24 00:14 |
Några svar från en nästan gröngöling här | Elisabeth Drotz | 2009-07-24 12:45 |
Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Morten Baunsoe | 2009-07-24 13:15 |
Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Öie Lindeberg-Lindvet | 2009-07-25 21:05 |
Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Katja Ritter | 2009-07-26 05:42 |
Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Martin Nilsson | 2009-07-27 21:42 |
Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Calle Lundin | 2009-07-28 07:09 |
Sv: Sv: En mängd frågor från en dyksugen gröngöling | Morten Baunsoe | 2009-07-28 07:57 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: