Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonär

(Läst 1 872 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag köpte en Panasonic Lumix DMC-FX35 (den nya modellen heter DMC-FX37) förra året och är förvånansvärt nöjd. Jag sökte en billig och liten kamera som var lätt att resa med och som fick platts i dräktfickan under dyket.
Kameran kostar ca 2500 kr och undervattenshuset runt 2600 kr.
Jag har fotograferat mycket innan och denna kameran är helt klart en bra kamera i sin prisklass. Det passar speciellt bra till uv fotografering med tanke på den stora vidvinkeln på 25 mm som gör att du kan komma närmare motivet och får mindre störningar mellan linsen och objektet du fotograferar. En annan bra sak är att den har en bländare på 2,8 och är därför ljusstark, något som också är en fördel för uv-foto.

Det finns en massa bra kameror på marknaden men om du ska köpa en billig kamera till uv-foto blir det en massa kompromisser tyvärr. Du kan köpa en annan kamera med 28 eller 35mm vidvinkel som tar något bättre bilder på land men fungerar mäst till macro foto under vattnet. Köper du sedan till en vidvinkel-adapter för att kunna använda den till mera går du ned i ljusstyrka och måste använda extern blixt för att få en vettig bild. Den blir en kompromiss om du vill ha en billig kamera som är bra på allt.

Kameran har en massa andra lull-lull funktioner som kan vara ganska onödiga om man kan fotografera men jag har provat många andra kameror i samma prisklass och dyrare som inte kommer i närheten av den fotokvaliteten jag får vid uv-foto med denna kameran. Desutom filmar den i HD

Länk till info om kameran: http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Lumix+stillbildskamera/Kompakt/DMC-FX35/overview/1367608/index.html

Roger Xerxes Rosenvinge

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg En ok undervattenskamera för en icke miljonär Jimmy A 2009-09-16 16:46
svara Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärJoakim Johnsson2009-09-16 17:37
svara Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärRoger Xerxes Rosenvinge2009-09-16 18:39
svara Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärJohn Hård2009-09-16 21:07
svara Sv: Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärHenrik L Jonsson2009-09-17 06:59
svara Sv: Sv: Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärPeter Segerdahl2009-09-17 14:50
svara Sv: Sv: Sv: Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärHenrik L Jonsson2009-09-17 15:22
svara Sv: Sv: Sv: Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärJohn Hård2009-09-17 22:27
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärTomas Persson2009-09-17 23:16
svara Sv: En ok undervattenskamera för en icke miljonärJoel Nyberg2009-09-16 22:36

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: