Namn: Lösen:

En reseberättelse från ett internship i Egypten .

(Läst 2 549 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Började min resa den 24/2 på Arlanda flygplats. Med siktet inställt på Egypten och väl där ta mig vidare med taxi till Dahab och Team blue immersion där all träning skulle ske med dom.
Stället ägs och drivs av tre riktigt duktiga och kompetenta killar.
Jonas från Sverige, Erik från Kanada och Aron från Island plus Salah dykshopens alltiallo från gasblandning till helium inköp.
Dag två på resan hade jag och Erik en dag med pappersarbete och orentering i/utanför dykcentrat sedan en liten tour i Dahab.
Resten av den veckan tränade vi sidemount med workshops ,teori och praktik.
Erik var instruktören på denna kurs och var riktigt duktig att förklara och gav många tips och trix hur man får allt strömlinjeformat.
Vecka 2 och 3 körde jag och Erik Padi tec deep kursen tillsammans i Blue hole och Canyons och det sista examens dyket gjordes
I Blue hole för att försöka se det välkända The Arch.
4 veckan började jag och Aron blanda Nitrox och Trimix med inriktning på att bli gasblender för Dsat och Tdi.
Veckan efter flög vi in Mark Soworka från Dive-careers för att han och Jonas skulle återses efter 15år då dom gjorde sin IDC tillsammans.
Var ett riktigt kul gäng från hela världen som kom för att träna 1 månad för att bli dykinstruktörer.
Dagarna blandades med många skratt och mycket teori och mycket praktik i vattnet.
Efter alla kvällar med teori så klarade sig hela gruppen sig igenom IE.
Då vart det IE party på Blue beach där alla var glada och lättade att allt var över, men med en tår i ögat då alla förstod nu att denna
fina skulle splittras upp och alla skulle återgå till sitt.
Efter IDC hade jag ett par dagars vila .
Därefter kom det en ny tjej från England till dykcentrat som ska göra samma internship som jag.
Vi startade tillsammans med Aron våran Trimix kurs där dyken bestod av Abu Helal (en lång spricka i korall revet), caves och sista dyket gjordes i välkända Blue hole med The Arch.
Men före all denna dykning hade vi mycket tränning på grunt vatten med stage hantering och andra skills plus mycket teori bakom deco dykning och dess utrustning.
Gick så bra på kursen så vi fortsatte direkt in på Advance Trimix kursen där vi åter kom tillbaka till det grunda vattnet nu med tre stages och mer skills .
Mellan dykningen och på kvällarna körde vi teori för dykning öve 65m.
Vad man ska tänka på och vilka risker det medför..
Var en riktigt givande kurs och även detta examens dyk gjordes i Blue hole men denna gång var det en helt otrolig sikt.
Efter denna avancerade dykningen kom jag tillbaka till sidemount skolan med Erik denna gång för tech sidemount.
Var en riktigt kul och givande kurs och förstår varför sidemount slagit igenom så hårt i dykindustrin.
Efter sidemount kursen var det dags att börja assitera på kurser för att få instruktörs cert.
Så först ut var gasblender kursen som var riktigt kul att assistera på.
Därefter följde 2 veckor med tec deep och tec sidemount , det är fashinerande att se hur lätt människor har att få rätt trim och rätt fenteknik med sidemount.
Sista veckan tillängnades åt Padi equitment kurs , vilket var roligt att se hur saker fungerar och ser ut på insidan plus hur man gör enklare service.

En liten presentation om mig:
Har dykt i 5 år varav dom 3 senaste åren har jag vigt åt teknisk dykning.
Där kurserna före resan har bestått av bl.a. Scooter, rebreather, cave, och intro tech.
Där har jag fått lära mig trim, fen teknik och avvägning.
Så allt detta behövdes inte läras om utan endast finslipas till att bli ännu bättre för en mer avslappnad dykning.
Så med deras finslipning av alla dom 3 områdena så var det inte allt för svårt att lära sig hålla decon över 15min utan att diffa för mycket i nivå.
Har även fått lära mig riktigt bra stage hantering och hur kul sidemount är och även vilka stora fördelar det för med sig.
Har även fått lära mig mycket genom att bara vara med dom på dykcentrat som man vanligt vis inte får se hur man tex driver ett tech center och massa såna bra saker med som det inte finns någon spec kurs för om man vill öppna ett eget center.

Är ni intresserade av mer info, bilder eller har frågor så kontakta mig på hgustav1@hotmail.com så ska jag svara på allt.
Det går även bra att höra av sig till Jonas på jonas@teamblueimmersion.com och säga att ni läst detta.

Tack för denna gång…

Håkan Gustavsson
Håkan Gustavsson 2013-06-25 19:23:16
143 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg En reseberättelse från ett internship i Egypten . Håkan Gustavsson 2013-06-25 19:23
svara Sv: En reseberättelse från ett internship i Egypten .Tomas Persson2013-06-25 22:04
svara Sv: Sv: En reseberättelse från ett internship i Egypten .Håkan Gustavsson2013-06-26 04:01
svara Sv: Sv: Sv: En reseberättelse från ett internship i Egypten .Tomas Persson2013-06-26 07:17
svara Sv: Sv: Sv: Sv: En reseberättelse från ett internship i Egypten .Håkan Gustavsson2013-06-26 07:32
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: En reseberättelse från ett internship i Egypten .Tomas Persson2013-06-26 08:28
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: En reseberättelse från ett internship i Egypten .Håkan Gustavsson2013-06-26 09:22
svara Sv: En reseberättelse från ett internship i Egypten .Håkan Gustavsson2013-06-26 09:18
svara Sv: En reseberättelse från ett internship i Egypten .Fredrik Jacobsson2013-08-25 00:46

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: