Namn: Lösen:

En sedelärande historia om för lite vätska!

(Läst 4 021 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Följande hände mig!

Genomförde ett krävande dyk som slutade med 2 dygn på Karolinska när min kropp beslutade sig för att sluta samarbeta. Lite udda faktiskt. Är det någon man litar på att den skall samarbeta, så är det ju den kropp man bor i!

Min historia utspelade sig för ganska länge sedan och för vetgiriga kan jag meddela att den inte finns omnämnd i mina loggar. Skälet till att jag postar detta (friserade) inlägg är enkelt. Det är helt ointressant när det hände men vad som hände kan kanske vara lite intressant. Personligen upplever jag det som lite udda och har inte hört talas om liknande varken före eller efter.

Upprinnelse.
Vinter, och ett riktigt kallt dyk. Lite slapp med vätskeintaget kvällen innan. Brukar ju vara noga med det. Till råga på det trodde jag att jag glömt min 1,5l vattenflaska hemma, vilket senare visade sig misstämma men resultatet blev dock att jag inte som normalt inför krävande dyk får i mig runt 1l vätska den morgonen före dyket. Jag var undervätskad redan från start. Byggde på detta med lite jobbig hantering av all utrustning.

Dyket.
Ett riktigt bra dyk men långt och dessutom riktigt krävande. Mer än en timmes konstant simmande i kallt vatten. Allt kändes bra tills strax innan jag bröt ytan. Drev också en hel del vätska under dyket.

Vid ytan och efter.
Känner brännande stickningar över bröstet upp mot halsen och börjar hyperventilera. Känner dessutom att alla krafter snabbt rinner ur kroppen. Tappar också helt hörsel på höger öra och har synrubbningar.
Lyckas dock ta mig upp och får syrgas samt vätska som jag inte känner ger någon som helst effekt, snarare tvärt om.
Enas om att status är tillräckligt dålig för att uppsöka sjukhus. På väg till KS kastar jag upp all intagen vätska och får ganska svåra kramper i händer och fötter. Vid ankomst till KS även i benen. Är fullständigt kraftlös när jag kommer in på akuten (föranmäld) och kommer snabbt under behandling.

Sätts nästan omgående på syrgas och EKG bevakning samt dropp. Primär neurologisk undersökning (positiv). Blodprover som visar extremt höga blodvärden och lågt blodtryck.
HBO blir inkopplade med en mer ingående neurologisk undersökning som inte heller den ger några indikationer. Har under tiden ganska dålig syresättning och får en helmask med syre.
Efter två timmar på dropp släpper kramperna. Undersöks av en öronläkare som inte hittar något fel på örat trots att jag fortfarande hör riktigt dåligt på höger öra.
HBO är ganska tydliga med att de inte tror att det som hänt mig är tryckrelaterat, i linje med dykprofilen. Inget skumt där! Trots det tar man det säkra före det osäkra och kör mig i kammaren under natten.
Får te två gånger under den 5 timmar långa behandlingen men kan inte behålla det. Är riktigt eländig under natten. Kammarbehandlingen ger dock inga som helst effekter på mitt allmäntillstånd, vilket bekräftar att det inte är tryckrelaterat. Överläkaren på HBO ger mig dock en liten ledtråd till vad jag senare kommer fram till…. ”Så höga blodvärden som du har är mycket sällan man ser”….

På Avdelningen.
Hamnar under natten på AVA1 (Akutvårdavdelning), Försöker dricka (Fortfarande med dropp) men kan inte behålla det. Sover inte, mer som i dvala fram till ronden på morgonen.
Blir skickad till lungröntgen som inte visar nått och senare till magnetröntgen av lungorna. Inte det heller med anmärkning. Har nu inte pissat på ett drygt dygn trots dropp.
Efter lite arbetstest med spring i korridorer och trappor blir jag hemskickad. Ingen förklaring till vad som hänt… Återbesök bokas dock.

Nästa steg.
Blir återkallad en timme efter utskrivning. Man har tittat lite noggrannare på magnetröntgen och funnit vätska runt mjälten…. Oro!
Blir inlagd igen med fler provtagningar. Blir kvar över natten och framåt morgonen pissar jag äntligen för första gången på nästan två dygn. Kändes gött att njurarna vaknat.
Vad som oroade var att jag under natten känt mig spänd och öm över bröstkorgen och bak mot ryggen. Vaknade på morgonen med ett par riktiga ”silikonbröst” spänt och ömt. Inte nog med att jag hade vätska i buken, dessutom i muskulaturen och vävnaderna i överkoppen.
Börjar dock pigga på mig, äter och dricker, man hittar inget övrigt som föranleder vidare vård, så jag blir hemskickad.
Någon samlad förklaring på vad som hänt får jag dock inte.

Dagarna efter.
Känner mig allmänt lite eländig men på den tredje dagen efter hemkomst är det som att jag är pånyttfödd, full av energi och vätskan i kroppen har lämnat. Knappt en vecka senare är jag i vattnet och testdyker. Inga problem! Gjort mängder med dyk, både okomplicerade och avancerade sedan dess utan några som helt problem.

Innan dyket har jag dock börjat fundera lite kring de ledtrådar jag fått av diverse läkare som varit inblandade samt också från duktiga dykare som funderat lite på de primära symptomen. Samt gjorde en kontroll på blodvärden och blodtryck på vårdcentralen veckan efter att jag lämnat KS. Passade också på att boka ett arbetsprov. Allt till belåtenhet. Inte att förglömma att jag sedermera gjorde ett PFO-test som var positivt.

Slutsatsen.
”Metabolisk Alkalos”
Lite lekmannamässigt… Alldeles för högt PH-värde i blodet triggat av att vara kraftigt undervätskad.
Kramperna förklarar direkt detta tillstånd, vätskedrivning ut i vävnaderna är också sannolikt som en effekt av detta. Hyperventilationen har jag inte direkt fått klart för mig hur det är kopplat men just det kan driva samma effekt. Det förklarar dock att jag inte var responsiv till syrgasen direkt efter dyket. Hade nog varit mer effektivt att andas i en papperspåse för att öka CO2.
Blodvärdet var långt över 200..
Manliga elitidrottare med blodvärde över 175 anses bloddopade….

Sensmoral.
Ta det försiktigt och drick ordentligt. Inte nog med att det kan vara trigger till dyksjuka så kan det enskilt skapa ganska otrevliga effekter alldeles oavsett, även i kalla klimat.
Pissventil är en välsignelse vid långa dyk, så det finns ingen anledning att hålla igen vätskeintag.
Detta gäller även kvinnor som dyker avancerat… ”She-Pee”
Om du som kvinna vill veta mer om ”She-Pee”, tar jag mig friheten att rekommendera er att kontakta Linda Haglund eller min dotter på den här sajten….

Christian Svärd
Christian Svärd 2009-10-11 23:46:03
3 082 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg En sedelärande historia om för lite vätska! Christian Svärd 2009-10-11 23:46
svara Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Sebastian Bjurbom2009-10-12 07:03
svara Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Mattias Robertsson2009-10-12 08:18
svara Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Christian Svärd2009-10-12 09:23
svara Sv: Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Mattias Robertsson2009-10-12 09:52
svara Sv: Sv: Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Christian Svärd2009-10-12 10:01
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Mattias Robertsson2009-10-12 11:22
svara Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Henrik L Jonsson2009-10-12 08:39
svara Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Christian Svärd2009-10-12 09:37
svara Sv: Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Åke Larsson2009-10-12 11:30
svara Sv: Sv: Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Christian Svärd2009-10-12 12:28
svara Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Linda Normark2009-10-12 12:19
svara Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Göran Järbin2009-10-12 12:23
svara Positivt eller Negativt?Anders Puranen2009-10-12 13:35
svara Sv: Positivt eller Negativt?Göran Järbin2009-10-12 13:43
svara Sv: Positivt eller Negativt?Christian Svärd2009-10-12 14:06
svara Va hemskt!Anders Puranen2009-10-13 20:10
svara Sv: Va hemskt!Christian Svärd2009-10-13 20:19
svara Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Rikard Carlsson2009-10-12 15:01
svara Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Christian Svärd2009-10-12 15:37
svara Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Carl Tosterud2009-10-13 21:54
svara Sv: Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite vätska!Johan Isaksson2009-10-14 03:31
svara Sv: Sv: Sv: En sedelärande historia om för lite väRikard Carlsson2009-10-14 07:30
svara Sv: Sv: Sv: Sv: En sedelärande historia om för litCarl Tosterud2009-10-14 16:56
svara 1000 tack ChristianJonas Andersson2009-10-13 20:28

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: