Namn: Lösen:

Sv: Erfarenhet av Magic Filter?

(Läst 205 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej Christian! Jag har plåtat en del med Magic Filter och måste säga att det håller måttet. Jag har jämfört manuell vitbalansering med och utan filter i samma vatten och på samma djup. Utan filter blir det djävulskt brus i den röda kanalen när man försöker pressa upp den så hårt. Filtret är speciellt anpassat för den digitala CCD:n och kan inte direkt jämföras med ett rödfilter. På mindre djup, typ 5-6 meter, kan man dock få liknande fina resultat med ett CC40 Rödfilter. Med Magic Filter får man fina resultat även på större djup, men jag har inte testat djupare än ca 7 meter.

Bildexempel:

CC40 rött, ca 5 meter
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=313548&target=_blank

Magic Filter, ca 5 meter
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=537617&target=_blank

Funkar bäst i partikelfritt, blått vatten och solljus, helst medljus. Tar man med ytan eller tar i motljus blir det aldrig helt naturliga färger, tycker jag, men det kan bli fint ändå. (Vad är förresten naturliga färger under vattnet? Det är ju högst subjektivt.)

Tar man med RAW-format är den manuella vitbalanseringen inte så kritisk. Den kan man göra i efterhand i datorn. För att ha något att utgå ifrån kan man göra ett dyk och göra riktigt ordentlig vitbalansering mot gråkort vid var tredje meter, 3, 6, 9, 12, 15. Sedan kan man notera vilken färgtemperatur och tint man fick när man öppnar i Adobe RAW. Dessa värden kan man sedan utgå ifrån vid vitbalansering i efterhand. Då kan man under dyket vitbalansera grovt mot sandbotten eller rev, för att få hyfsat njutbara bilder på displayen.

Om man inte tar i RAW-format rekommenderar jag vitbalansering mot gråkort i plast, som man tar med ner på dyket. Det är dock en omöjlighet om man har supervidvinkel eller fisheye, så då får man vitbalansera mot ett hyfsat neutralt motiv på planerat djup och fotoavstånd. OBS att även fotoavståndet har betydelse vid vitbalansering. Fem meters djup + två meter till motivet = sju meters vattenpelare att passera för ljuset! Å andra sidan vill man nog att avlägsna motiv ska ha kvar litet blå känsla, så vitbalansering på ca 1 meter är ofta till fyllest.

Investeringen i ett Magic Filter är ju ytterst måttlig, och är man rädd om det så håller det ett bra tag. OBS dock att de är känsliga, tål inte silikonfett, linsputsmedel och annat, kan i princip inte rengöras annat än genom att blåsas rena eller försiktigt borstas av med mjuk duk.

Ryktet säger att det under hösten kommer ett Magic Filter för tempererade vatten (gröna dyk). Det är en betydligt större utmaning, rent fysikaliskt. Det ska bli spännande att testa när det kommer.

Ingvar Eliasson
Ingvar Eliasson
2006-08-11 09:49:46
63 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Erfarenhet av Magic Filter? Christian Almquist 2006-08-03 15:21
svara Sv: Erfarenhet av Magic Filter?Peter Nyström2006-08-03 16:15
svara Sv: Sv: Erfarenhet av Magic Filter?Anders Nyberg2006-08-03 20:57
svara Sv: Sv: Erfarenhet av Magic Filter?Christian Almquist2006-08-03 22:35
svara Sv: Erfarenhet av Magic Filter?Ingvar Eliasson2006-08-11 09:49

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: