Egentligen ska varken mitt eller de flesta andra inläggen tas mer på allvar än en nypa salt då det var få som skrev om egen dykerfarenhet med dubbel 8,5orna.
Att notera är att det åtminstone teoretiskt skulle kunna innebära att du blir baktung med längre flaskor som dessa uppenbarligen är. Att "slippa" viktbälte är enbart idiotiskt om man inte talar om teknisk djupdykning. Alldeles för många tullar på säkerhetsdetaljen vilken innebär dumpningsbar vikt, glöm inte att flest olyckor i dykning beror på drunkning och att ej kunna orka simma till ytan är ofta en ingrediens i dessa olyckor.
Jag tänker ändå att du ska fundera över vilken slags dykning du vill/ska ägna dig åt. Själv dyker jag mycket men har inte hittat några flaskor som passar till allt och har således bitit i det sura äpplet och äger/ägde flera olika flaskor för olika typer av dykning. Lite dyrare men också mycket bättre tycker jag. Ångrar ofta att jag sålde mina 324or.
Om du kommer kunna fylla luft/gas mellan dyken så skulle jag valt 2x7 om jag var du. Kanske drar du mycket gas eller vill ha lite mer i reserv och då kanske det är befogat med större flaskor.
Dubbel 12 eller större är bara till för avancerad teknisk decodykning är min åsikt. Helt meningslöst med så stora flaskor till annan dykning. Endel motiverar det med att slippa fylla eller ha flera flaskor då de dyker 2 dyk eller fler men då anser jag att det finns mer anledningar att ha flera mindre flaskor om det inte går att fylla emellan dyk.