Namn: Lösen:

Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SE

(Läst 4 846 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag ”jobbade” tidigare för en dykskola i Stockholm. Jag sätter jobba inom citationstecken, därför att arbeta för ett företag förutsätter betalning för utfört arbete. Jag skriver medvetet inte ut namnet på dykskolan, men min profil är helt öppen. Jag påstår inte heller att mina reflektioner eller påståenden är allmängiltiga, men min erfarenhet säger mig att det inte bara är vid denna dykskola som det finns dylika problem.

Dykskolan har en lista med instruktörer i ett Excelark. När jag tittar i den så ser jag en hel del namn som är rödmarkerade. Att vara rödmarkerad betyder att man inte får jobba på dykskolan längre. Ledningen förklarade att de rödmarkerade hade visat på kvalitetsbrister eller att det förekommit ekonomiska oegentligheter. Jag hade då ingen anledning att ifrågasätta detta. Jag var ny i dykbranschen.

Till vardags driver jag ett antal bolag i säkerhetsbranschen och därför är dykning inget annat än en ren hobby för mig. Jag är inte beroende av någon, varken ekonomiskt eller på annat vis, för att utföra min hobby.

Under min tid som instruktör har jag träffat och lärt känna en och annan rödmarkerad instruktör. Ingen av dessa verkar ha kvalitetsbrister, utan är verksamma i andra dykföretag.

Nu utgår jag ifrån att mitt namn numera också är rödmarkerat, om inte helt raderat. Vad har jag nu gjort som meriterar en rödmarkering? Jo, jag hade mage att kräva betalt för mina tjänster. Inte nog med att jag krävde betalning, utan jag krävde också full betalning.

Jag har kört ca 300 mil med min privata bil och privat bekostat diesel. Jag har genomfört minst 23 kursdagar som dykinstruktör i Björkvik och Stavsnäs. Jag har varit i poolen minst dubbelt så många gånger. För allt detta fakturerade jag via ett av mina bolag dykskolan 16 041 SEK. Skolan svarade med att bestrida fakturan och kunde endast tänka sig att betala för hälften av kursdagarna och inget för bilen.

Ovan verkar vara ett av skolans standardförfarande, då jag fått kunskap om minst tre andra instruktörer som summariskt fått sina ersättningskrav halverade. I princip så är ersättningen 600-800 kronor per dag, och detta skall faktureras från eget bolag. I praktiken blir det 300-400 per dag. Efter avdrag för skatter, sociala avgifter, omkostnader, m.m., återstår i princip ingenting.
Skolan har satt i system att alla som ”jobbar” för dem gör det som egenföretagare.

Jag sände min första faktura i december 2011. Nu mer än ett år senare har jag inte sett en krona i ersättning. Trots att dykskolan vitsordar hälften av beloppet så har jag ännu inte fått någon ersättning.

Dykskolan skiter jag fullstängt i. Det som gör mig uppriktigt ledsen är att vissa av de som jag ”jobbade” tillsammans med, varit ute och umgåtts och rest med nu helt vänt mig ryggen. De har raderat mig från FB och vad som sägs bakom min rygg kan jag bara gissa mig till. Nu är jag rödmarkerad och ska misstänkliggöras.

Min egentliga reflektion i allt detta är. Hur i helvete kan man tro att det går att få till en god säkerhetskultur i en verksamhet som så tydligt mobbar och bestraffar de som står på sig?

André Catry
André Catry 2013-03-10 11:36:42
165 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SE André Catry 2013-03-10 11:36
svara Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEStefan Löfgren2013-03-10 11:49
svara Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEAndré Catry2013-03-10 12:02
svara Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEKonstantin Mansfeldt2013-03-10 15:48
svara Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEMonica Holmberg2013-03-10 17:33
svara Min fråga till dig MonicaChristian Svärd2013-03-10 18:05
svara Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEAndré Catry2013-03-10 20:35
svara Sv: Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SETomas Persson2013-03-10 21:11
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEAndré Catry2013-03-10 21:17
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SETomas Persson2013-03-10 21:48
svara Sv: Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEAndré Catry2013-03-10 22:51
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SELinda Haglund2013-03-11 07:00
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEAndré Catry2013-03-11 08:09
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SELinda Haglund2013-03-11 10:03
svara Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEEmanuel Öllgaard2013-03-11 21:04
svara Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEAndré Catry2013-03-10 19:34
svara Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEErnesto Figueroa2013-03-10 21:21
svara Sv: Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SELena Catry2013-03-10 22:01
svara Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SECarl Ziegler2013-03-11 12:41
svara ProduktsäkerhetslagenAnders Ståhl2013-03-11 18:54
svara Sv: Erfarenheter från att vara dykinstruktör i SEUlf Meyer2013-03-12 00:04

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: