Namn: Lösen:

Sv: Fast handskesystem till torrdräkt vilket?

(Läst 684 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag har Vikings bajonett sedan 2-3 år och är väldigt nöjd. Har dock inte provat några andra.

De hade en stor nackdel tidigare iom att man inte kunde köpa lösa ringar till handskarna (och då alltså inte kunde ha flera handskar färdigmonterade), men det är löst nu.
Tycker de fungerar väldigt bra. Supersnabba att ta på och av själv.
Problem uppstår endast om du får in smuts där ringarna möts, men i krislägen går det att slicka rent med tungan (sjögräs och silikon är mums!) och sedan sluter det tätt.

Skulle precis gå ner under ytan häromdagen när jag lyckades göra hål på en av mina tunna sommarhandskar (fastnade i en "farlig" ring som nu är tejpad). Dyker var lite besvärligt, mkt strömt och jag hade min stora kamera. Ropade till skepparen (som var övertygad att jag skulle avbryta dyket) att ta fram en ny vänsterhandske ur min torrväska och på mindre än en minut var den hämtat och bytt utan att jag ens gick upp ur vattnet (fast kameran hade jag ställt ifrån mig på dykplatformen).

Mina ringa är limmade av Rohmans dyk. Minns inte vad det kostade men det var inga stora pengar (jag köpte även ringsystemet med flera handskar och lösa ringar av honom och han kortade ärmarna på min Cordura osv). Kolla med Björn Rohman, ffa om du är i Gbg området.

Det blir lite klumpigare när man skall stoppa in armen i "västen" (eller vad man nu har) men annars så märks dom inte.

Jag tycker mina tunna innerhandskar (med tunna ytterhandskar) blir lite fuktiga på sommaren, men mina tjocka innerhandskar (med tjocka ytterhandskar) blir det inte det. Så jag antar att det blir mer kondens på sommaren med tunna ytter och innerhandskar.

Peter Segerdahl
Peter Segerdahl 2011-08-23 13:50:56
1 197 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Fast handskesystem till torrdräkt vilket? Christoffer Jonsson 2011-08-23 12:38
svara Sv: Fast handskesystem till torrdräkt vilket?Patrik Holmqvist2011-08-23 12:59
svara Sv: Fast handskesystem till torrdräkt vilket?Peter Segerdahl2011-08-23 13:50
svara Sv: Fast handskesystem till torrdräkt vilket?Harald Svensson2011-08-23 14:06
svara Sv: Sv: Fast handskesystem till torrdräkt vilket?Fredrik Mauritzson2011-08-23 16:55
svara Sv: Fast handskesystem till torrdräkt vilket?Anders Johansson2011-08-23 20:30
svara Sv: Fast handskesystem till torrdräkt vilket?Christoffer Jonsson2011-08-24 09:01

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: