Namn: Lösen:

Filmprojekt: En film för yttrandefriheten, UV

(Läst 944 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej alla glada undervattensfotografer och dykare.
Mitt namn är Simon och studerar vid Beckmans Designhögskola i Stockholm. Jag fick tipset att bli medlem här och kontakta er från fotografen Henrik Jonsson. Han har lärt mig mycket om undervattensinspelning, men kan tyvärr inte medverka själv i projektet.

Jag har fått i uppdrag av Svenska Pen, en ideell organisation, att spela in en film åt dem som upplyser om den viktiga debatten kring fristadssystemet som just nu syns i olika tidningar (DN t.ex.). Ett pro bono uppdrag som jag gör för att det är roligt och för att jag tycker yttrandefrihet är en otroligt viktig fråga.

Vi vill upplysa om alla rätt till yttrandefrihet och hur lätt detta glöms bort när det är självklart för oss i Sverige. Denna film kommer visas på internet och i biografer i Sverige.

Till detta vill vi spela in en scen under vatten.

Vår film beskriver en människa som är i ett tillstånd av tystnad. Att personen i fråga inte kan andas, en kvävande känsla. Ett sysslolöst och ensamt tillstånd. Nästan en poetisk inblick i någons sinne.
Vi vill att vatten ska illustrera detta.

Vi vill filma en person som befinner sig i en bassäng, då det är lättare att kontrollera ljuset. Då det handlar om en drömsk scenografi där betraktaren inte ska förstå i vilken slags vattenmiljö personen befinner sig i. Att de är i en pool ska alltså inte vara självklart. Vattnet är bara en symbol, det är inte riktigt vatten utan bara hur någon känner sig.

Personen ska flyta stilla, inte så djupt, samtidigt vi fotografera personen i olika vinklar, olika närbilder på kroppsdelar, ansikte, händer, ben, hår. Ett avslutande porträtt på personens ansikte med en del av bröstet i bild. Alltså inga helkroppsbilder (svårt med helkropp då det kräver att personen är i en väldigt djup pool).

En Canon 7D är det vi har tillgång till just nu, och behöver då ett kamerahus till denna som klarar vatten, alternativt något annat slag av skydd. En DSLR skulle vara det bästa då vi kan ha kort skärpedjup och få bort känslan av bassäng.

Men det är till detta jag vill fråga alla duktiga fotografer och dykare här om ni har några tips till studenter lokaliserade i Stockholm hur vi borde gå till väga för att filma under vatten.

Kanske det är rent av någon som vill besöka oss och hjälpa till? Det skulle vara kul och intressant att få träffas, och Henrik sa att många av er är otroligt duktiga. Kanske någon vill vara med och spela in filmen med sin egna utrustning?

Hur som helst är alla tips välkomna, länkar till hemsidor där vi kan lära oss mer, ställen vi kan införskaffa utrustning, någon som vill vara med och filma och låna ut, eller människor ni känner som vi kan kontakta.

Tack så mycket så här i förhand för all hjälp vi kan tänkas få!

Om ni inte vill skriva i kommentarsfältet finns alltid min mail på:
sksimonkraft@gmail.com

Simon Kraft
Foto saknas
2014-03-25 23:42:59
1 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Filmprojekt: En film för yttrandefriheten, UV Simon Kraft 2014-03-25 23:42
svara Sv: Filmprojekt: En film för yttrandefriheten, UVStefan Hogeborn2014-03-26 04:07
svara Sv: Sv: Filmprojekt: En film för yttrandefriheten, UVTomas Jansson2014-03-26 07:27

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: