Finns det några bra svenska webbutiker?
(Läst 2 493 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag bor i en stad som saknar en välsorterad dykbutik och tvingas därför göra mycket av mina inköp via internet. Att handla på internet har ju som bekant slagit igenom i de flesta branscher och idag kan jjag enkelt och smidigt köpa allt från flörtkulor till fastigheter med ett par enkla klick, dock inte dykprylar. Eller jo visst kan jag köpa dykgrejer via internet, förutsatt att jag köper från någon utländsk butik. Väljer jag att handla från en svensk butik bör jag veta exakt vad jag vill ha och jag tvingas allt som oftast ta mig igenom butikssystem som mer känns som digitala varianter av Rubiks kub än de snabba, enkla, informativa och inbjudande butiksportaler man skulle önska att de var.
Jag måste faktiskt ställa en öppen fråga till alla er som driver dykbutiker i Sverige. Varför är det, med i princip bara ett eller två undantag, så svårt att erbjuda oss kunder en funktionell, informativt och välsorterat nätbutik? Det är nästan så att man skulle kunna tro att ni bildat kartell och kommit överens om att ingen ska sätta upp en RIKTIG webshop.
Vart än jag kommer möts jag av skrämmande dåliga produktbeskrivnignar. Många nätbutiker försöker sälja utrustning för tusentals kronor med informationstext på en eller två rader och en bild stor som ett frimärke. Visa att ni har kunskap om vad ni säljer och respekt för kunden, fyll åtminstone produktbeskrivningarna med den information ni fått av grossisten. Letar jag efter en dykdator så lockar ju inte produktbeskrivningen "Prisvärd dykdator från Suunto" till några större utlägg, hur prisvärd den än är.
En bild säger mer än tusen ord, om man ser vad det är på bilden! Idag har alla sån bra bandbredd att ni kan erbjuda bra bilder på produkterna, med förstoringsmöjlighet! Om ni har bilder på varan, se för guds skull till att den visar den vara ni säljer. Jag skulle köpa ett ringsystem för torrhandskar här om dagen och en butik hade en pytteliten bild där handsken upptog 90% av bilden. Under bilden stod "Handsken ingår inte".
För att överhuvud taget kunna sälja så måste du ha kunder, ett stabilt kund/ordersystem är nyckeln. Det ska vara enkelt att registrera sig och köpa. Att bläddra på websidan och sedan själv tvingas skriva ett epost meddelande med beställningen känns tämligen oseriöst. En nätbutik med offertsvar på beställningar istället för uppdaterade priser känns ungefär lika år 2009 som funk och gymping.
Jag är övertygad om att det går att skära guld med dykkniv för den svenska handlare som vågar göra en riktig satsning på sin nätbutik. Som det ser ut idag så köper i varje fall jag 9 av 10 produkter på betydligt snyggare, utvecklade och enkla nätbutiker i utlandet.
Har jag fel eller?
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: