Namn: Lösen:

För en bättre miljö med rätt lim ( för vissa)

(Läst 1 306 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Enligt EU bestämmelser får inte lim eller andra kemiska produkter innehålla mera än 0,1 viktprocent TOLUEN vid försäljning till slutkonsument.

Vad innebär det för oss dykare.

Vanlig privatperson kan bara köpa vissa sorters lim, som exempelvis Beaver Aquabond för reparation av dräkter för det klarar gränsvärdet.

Just nu har jag ingen uppgift om vilka andra sorter som även klarar gränsen ,men troligen kommer mera uppgifter fram närmaste tiden, kanske från våra experter på kemi.

Vad innebär det rent praktiskt.
Jo att privatpersoner är tvingade att köpa Beaver limmet eller andra alternativ som klarar gränsvärdena.

Företag får fortsätta köpa och använda andra typer som Bostik 2402 och liknade lim.

Är det då någon skillnad mellan lim ?
Det kanske är den viktigaste frågan.

Vad jag känner till så finns ingen vetenskaplig undersökning, men för egen del fördrar jag Bostik 2402 framför Beaver om jag skall välja, och det får jag ju som företag! Men jag är ju ingen expert som många andra här i forumet, så vi får väl se vilka kommentarer som kommer från andra håll.

Diskuterar man saken med personal i dräktproduktion och med daglig erfarenhet under 20 års tid med att bara limma dräkter hela dagarna, så har dom samma uppfattning, så någon skillnad måste det vara.

Nu hade jag förmånen att nyligen få tillbringa en vecka i England hos en av dom få kvarvarande dräkttillverkarna och diskutera detta med lim och annat om dräktproduktion, och vill bara dela med mig om några små intressanta tips. Fick även lära mig hur måttsydda dräkter tillverkas i praktiken, och skillnad mellan dom olika dröktmaterialen.

Hur länge kan lim användas efter blandning.
I dräktproduktion med kvalitetsövervakning har man mycket god kontroll att färdigblandat lim ALDRIG används när det gått mera än 30 minuter efter tillblandning. För då går man ett mycket sämre slutresultat

(Måste tyvärr erkänna att jag slarvat med detta)

Vid tillblandning vägs lim och härdare på digitalvåg, vilket är lätt att göra med större kvantiteter men lite besvärligare med en liten skvätt för en enkel lagning.

( Måste återigen erkänna visst slarv!)

Är det skillnad på lim och lim.
För den som jobbar dagligen med bara dräktlimning är det stor skillnad till och med mellan olika tillverkningsbatchar från en och samma tillverkare.

Vissa leveranser returneras till tillverkningen efter en första ankomstkontroll på grund av att det inte är helt rätt egenskaper trots att det är godkänt i limfabrikens tillverkningskontroll.

Så noga är det när man jobbar dagligen med produktionen. Men även för dig som bara limmar ibland, så går det bättre eller sämre vid olika tillfällen,och det kan då bero på limmet.

Men som privatperson med en liten burk lim på bordet är det bara att bita ihop och kladda på, men en viss hjälp kanske ni kan ha av detta inlägg

Men sedan fick jag säkert 100 andra tips, men dom håller jag på så länge.
Med vänlig hälsning
Björn

Björn Carlsson
Björn Carlsson 2007-10-15 10:09:40
3 354 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det finns inga svar på detta meddelande
«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: