Namn: Lösen:

Forts. Annika och Robban

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej!

Jag har varit på borta några dagar och ser att det pågått en mer eller mindre vild diskussion om vad som hänt med Robban (och varför inte jag svarar). Det stämmer att jag tillskrivit NAUI om honom eftersom det i hans profil stod att han var instruktör och jobbade för Aquasport. Jag tror inte Aquasport och inte heller NAUI skulle gillat hans inlägg. Skriver man att man är instruktör skall man i mitt tycke även bete sig som en sådan. Om ni alla tycker att han har rätt att skriva vad han vill och ha vilka åsikter han vill, gäller då inte detta mig också?

Om ni läste dessa inlägg måste även ni förstått att de var riktade direkt till mig. Hans inlägg om "ponybottlekurs" var ju även en provokation också direkt till mig eftersom han såg att jag "gått" en sån. Det enda jag gjorde var att svara på ETT av hans inlägg och det svaret som kommer nedan anser jag inte vara varken spydigt eller översittaraktigt.

Dessutom fick jag mail hem till mig där han skrev:

"Annika ! Har kommenterat dina åsikter på forumet,du som började dyka 01 fantastiska åsikter!"

Skriver man så som instruktör? Har inte jag rätt att ha åsikter trots att jag börjat dyka i år? Efter det vågade ju inte jag heller skriva något på länge. Det här är det första jag skriver (förutom ett par ointressanta korta inlägg).

Nu kommer ett axplock av våra inlägg:

Robert: Skillnaden - tekniska dykare och sportdykare??
Vad är det som utgör skillnaden mellan tekniska dykare och sportdykare!
1.Djup större än 40 meter ?
2.Fler än än gasblandning ?
3.Konfiguration,(DIR).
4.Kunskap att lösa problem under ytan ?
5.Tak över huvudet,fysiskt eller teoretiskt,(dekompression).
6.Förmåga att hantera mkt utrustning ?
7.Förmåga att jobba i team ?

Så här skulle man kunna fortsätta hur länge som helst,min uppfattning är att en teknisk dykare är tränad till att lösa stora problem under dyket pga att det finns inga andra alternativ,bla därför som man inte andvänder viktbälte.Det krävs väldigt mkt både fysiskt,praktiskt samt teoretiskt för att komma någonstans i denna schanger,vad krävs av en sportdykare?.Faktum kvarstår att när det skiter sig ordentligt för sportdykare så är risken väldigt stor att det går riktigt illa pga av att man inte har samma kunskap i problemlösning och stresshantering.Dessvärre finns det alltför många som ser det här med teknisk dykning som en matchofaktor och köper utrustning som dom inte har en aning om hur man hanterar, sk.Tech Wannabies.Var och en väljer nivån på sin dykning och gör förhoppningsvis en riskanalys,oavsett detta dyk med förstånd och se till att vi håller våran låga olycksstatistik låg.
//Robert Zetterquist

Jag:
Vad fiskar du efter ;-) För mig är det bara ord. Men hör jag "teknisk dykare" tänker jag naturligtvis på trimix och DIR - dvs dubbelt av allt, decostopp m.m. Vad jag däremot INTE tänker på är t.ex.

"4.Kunskap att lösa problem under ytan ?"

Det tror jag, liksom riskanalys och säkerhet, beror på individen och vilken inställning man har till dyksporten. Vad krävs för att kalla sig teknisk dykare? Inte mycket, eller? Det är antalet dyk som ger erfarenhet, inte enbart vilket cert. man har. Sen kan man kalla sig för vad som helst och ha gått vilka kurser som helst. Har man 50 dyk och är teknisk dykare skulle jag inte vara ett dugg säkrare med den personen än med en sportdykare som gjort 200 dyk.

/Annika

Robert:
Hello Annika ! Fiskar inte efter ngt,och jag hoppas du vet att man inte är teknisk dykare efter 50 dyk.

Robert:
Hoppas din PPB kurs lärde dig hantera problemen du kan tänkas råka ut för,om inte använd ponyn! !

Jag:
Pony använder jag alltid redan nu.

Robert:
Så bra att du använder pony,vilket förhoppningsvis gör dig dig till en bra problemlösare!

Jag:
Men vad är det med dig nu då? Jag har väl aldrig påstått att du menar att man är teknisk dykare efter 50 dyk?

Du började en diskussion om skillnaden mellan tekniska dykare resp. sportdykare. Jag hängde på (var det inte diskussion du ville ha?) och sa att en del kallar sig för allt möjligt men att jag tycker och tror det är erfarenheten man lär sig på. Inte enbart vad man säger att "man är".

Har man gått en kurs är ju inte det lika med att man tagit till sig allt och kan allt så fort man fått sitt cert. i handen.

Min Advanced-kurs t.ex. Vad var det? Det var 6 dyk punkt slut. Ingen teori eller någonting. Jag lärde mig absolut ingenting förutom att jag fick erfarenhet av några dyk till. Jag hoppas lära mig mer om dykning genom att göra rescue-övningar, luftstoppsövningar m.m. Dyka mycket och ofta, läsa mer om dyksäkerhet, utrustning och allt annat som har med dykning att göra.

Jag förstår inte alls vad du nu retat upp dig på.

/Annika

Robert:
Har definitivt inte retat upp mig på ngt,att du inte lärt dig ngt på vissa kurser är bara att beklaga!Mitt resonemang byggde inte på om man kallade sig för teknisk dykare utan om man hade kunskapen,misstänker att den här debatten är outgrundlig.Som det låter på dig hade du lika gärna kunnat göra dessa 6st dyk själv.
//Robzet.
P:S om man säger att man är ngt annat än vad man är borde man kanske byta parkamrat till personen med 200 dyk.

Robert:
Kan återigen bara beklaga att du fick som det verkar en kass advanced!Hoppas att du själv tar ansvaret för ditt dykdjup med hänsyn till förhållanden och erfarenhet,alltså inte vilken kurs du har gått.18m eller 39 som du säger efter advancedkursen är bara en rekommendation beroende på kuskapsnivå.Det finns ju som sagt inga dykpoliser som kontrollerar detta,själv är jag mkt kritisk till dyk djupare än 30m om man inte har rätt konfiguration,gas och erfarenhet,detta beroende på gasnarkos som drabbar oss alla även om vi inte är medvetna om det.Man ska ha klart för sig att 30-40m är mkt djupt när problemen gör sig gällande.

''''''''''''''''''''

Sen kom "ponybottlekursen" som jag ö.h.t. inte gick inte och svarade på. Det var det andra som gjorde. Men ett inlägg "Tröttsamt" svarade jag på rent allmänt (det lustiga var att jag faktiskt inte hade Robban i åtanke när jag skrev...)men han tog åt sig och svarade då direkt till mig:

Robert: SVAR: Tröttsamt!!! Varför tycker du att sidan börjar urartra,kan det vara för att det finns dykare som kanske vet en hel del utan att för den delen bli kallade besserwissrar.påhopp,spydighet,hånfullhet samt respekt .Det är ju faktiskt så att alla började inte dyka sommaren 01,och kanske har lärt sig en del genom åren,ska dom behöva bli kallade besserwissrar bara för att dom vill skapa en debatt?Du kanske också har märkt att alla kommentarer är långt ifrån som dina,tvärtom bla en del mkt nöjda elever.Du skrev också att det var en "trevlig" kommentar med tanke på att jag representerade en av dom större skolorna när jag bemötte dina synpunkter angående skillnaden mellan tekniska dykare och sportdykare,inte speciellt spydigt va?Och bara för att du verkligen ska förstå säger jag att jag uttalar mig enbart för mig själv och inte för skolans räkning som jag inte anser har på det här forumet att göra.Och för övrigt önskade jag dig välmenat lycka till med din framtida dykning i en av kommentarerna,att du ändå har dina åsikter och tycker att sidan inte är rolig att gå in på är bara att beklaga,kanske vore det roligare med bara dykare som vet allt efter att dom gått en ponybottlekurs?Lev du med din dykfilosofi men låt även oss andra ha våran.Till sist tycker jag att vi alla enas och gör som du,alltså med "PONY"
För övrigt beskrev du också att du inte hade lust att dyka djupt,för att du ville dyka där de

Foto saknas
Annika Nyström 2001-11-23 00:34:00
407 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Forts. Annika och Robban Annika Nyström 2001-11-23 00:34
svara SVAR: Forts. Annika och RobbanFredrik Eriksson2001-11-23 08:54
svara Ditt val.Anders Johnsson2001-11-23 12:02
svara SVAR: Ditt val.Jonas Pavletic2001-11-23 19:15
svara Bra Annika!!!Stefan Mattsson2001-11-23 09:06
svara Tack Stefan.Anders Johnsson2001-11-23 12:04
svara SVAR: Forts. Annika och RobbanJesper Knutell2001-11-23 09:14
svara SVAR: Forts. Annika och RobbanEsbjörn Nordesjö2001-11-23 11:53
svara SVAR: SVAR: Forts. Annika och RobbanJonas Pavletic2001-11-23 19:11
svara SVAR: Forts. Annika och RobbanMattias S2001-11-23 11:58
svara NAUIUrban Lund2001-11-23 13:22