Nej, som juniordykare så tycker jag inte ...
(Läst 531 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
... att planering av rekreationsdyk på avancerad dekompressionsmjukvara är en bra idé. Det här gäller f ö för vuxna rekreationsdykare också.
GAP-Software har mycket riktigt RGBM men det är total overkill. En i mitt tycke bättre ide är genomföra följande punkter istället:
1) Håll dig till din maximala träningsgräns på 18 meter. På det djupet så har du bättre marginaler. Försök verkligen att hålla dig innanför gränserna men vet att Pucken klarar av om du skulle gå snäppet för djupt, t ex 19 eller 20 meter. (Sistnämnda är f ö maxgräns för många CMAS-organisationers dykare på grundnivå.)
2) Håll en maxtid på 60 minuter på varje dyk inkluderat långa säkerhetsstopp.
3) Planera de upprepade dyken på din PADI eRDPml! Det är ett utmärkt verktyg som jag också rekommenderar för dykare från andra träningsorganisationer. Det gör det lätt att planera två-tre upprepade dyk i följd varje dag. Och den är inte dyr. Om du inte redan kan använda den så lärs den ut på en PADI multilevelkurs.
Framförallt så ger din dig en bra disciplin. Normalt djupaste delen av dyket först, därefter nästa "nivå", sedan sista "nivån". Detta är ett riktigt, riktigt, riktigt bra sätt att dyka. Oberoende vilken dator du har så kommer den att älska profilen. Och skulle du testa din profil på en PC t ex med GAP-Software, MV-Plan eller V-Planner, så ser du att din snälla profil hamnar väl innanför alla gränser och att du inom viss mjukvara betraktas som helt kväveren när du kommer upp. (Men det är bättre att utgå ifrån att du inte är det, ytterligare en styrka för eRDPml:n på denna nivå.)
4) Se till att du alltid tar minst 3 minuters säkerhetsstopp på varje dyk, även om din RDP inte skulle kräva det. Utvidga gärna säkerhetsstoppet till 4 eller 5 minuter, och gör därefter alltid långsamma uppstigningar och vila på ytan lite innan du går ur vattnet.
5) Gå alltid extra kurser, t. ex Advanced och Deep, innan du börjar göra lite djupare dyk. Kom ihåg att samtliga rekreationskurser bara är enkel införing. En Deep- eller Advancedkurs ger dig inte kompetensen att göra mer avancerade, "semitekniska" dyk. Punkterna 1-4 gäller fortfarande, det är bara att maxdjupet har ökat. Var medveten om att när du går djupare än 30 meter så "händer saker" mycket, mycket fortare.
Jag hoppas att jag inte låter förnumstig, men jag har stor personlig och empirisk tro på ovanstående och att det ökar säkerheten markant för rekreationsdykare, samtidigt som det ändå ger en väldigt stor frihet under dyken.
Att planera så att man dyker till gränserna på varje dyk är oavsett inte rekommenderat och eRDPml är faktiskt ett bättre verktyg för planering av rekreationsdyk än de flesta dykdatorer.
|
Erik Larsson | 2013-04-29 18:39 |
![]() | Hans Blomqvist | 2013-04-29 20:11 |
![]() | Peter Blomqvist | 2013-04-29 20:34 |
![]() | Kjell Nylund | 2013-04-30 03:11 |
![]() | Rikard Bengtsson | 2013-05-01 21:48 |
![]() | Kjell Nylund | 2013-05-02 01:37 |
![]() | Johan Fritzson | 2013-05-02 07:19 |
![]() | Rikard Bengtsson | 2013-05-02 08:22 |
![]() | Rikard Bengtsson | 2013-05-02 08:18 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg