Om datorn pajar ...
(Läst 565 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Några intressanta synpunkter i inlägget som är värda att reflektera över för en rekreationsdykare som dyker inom sina träningsgränser:
1) Referensen Suunto Vyper eller Zoop kommer att ge kring 50 minuter på 18 meter. (Relevant djup pga av träningsgräns i detta fall). Dvs ungefär detsamma som US Navys Doppler ickedekompressionstabeller. PADI:s RDP ger 56 minuter vilket är fullt ok, men värt att inte gå till tabellgräns.
2) Stäm alltså av maxdjup mot rekreationsdykartabell även om det är en skvär profil! För en rekreationsdykare med konstant minskande djup på sin multilevelprofil så kommer man då alltid att ligga väl innan för sina tabellgränser på dyket.
3) För upprepade dyk, gör samma sak mot "tabell 3", dvs den upprepade dyktabellen.
4) Om datorn fallerar så utgår jag ifrån att dykbuddyn har en dykdator eller djupmätare/tidtagare. Det lämpliga är då att halvera dykdjupet, i detta fall gå upp till 9 meter, från 30 meter gå upp till 15 meter och tillbringa en eller två minuter där. Sedan gå upp till säkerhetsstoppdjup (6-4.5 meter) och tillbringa resten av dyket där så länge det bara går. Ju längre ju bättre men minst 15-20 minuter är en bra rekommendation .
5) Har man inte tillgång till alternativ dator eller tidtagare (!) (t ex genom parkamrat) så går man direkt upp till säkerhetsstoppdjup och tillbringar hela resterande dyktid där tills man är nere på en cirka 25-30 bar.
I de klart flesta fall så räcker detta mer än väl för att man ska betydligt bättre kväveutvädring än de flesta rekreationsdykare någonsin har under hela sin dykkarriär på sina vanliga dyk med dykdator eller gajd ...
Notera att vi alltså inte snackar om teknisk dykning eller sportdykare som dyker långt, långt över sina träningsgränser, kunnande och erfarenhet.
6) Vill man med våld skriva uppstigningstabell och köra lite träning inför planerad framtida teknisk dykning (har svårt att se motiveringen annars) så bör man stämma av den mot PADI:s eRDPml och verkligen hålla de gränserna också, dvs dyka efter dem. (Det här är f ö något jag gör oavsett när jag gajdar elever eller sportdykare på dyk djupare än 20 meter. På 30 meter har jag PADI:s gränser i huvudet ...)
7) Att stämma av mot V-Planner eller GAP-Software är inte bara overkill, men direkt att frånråda för sportdykare som inte har utbildningen för den, kompetensen eller utrustningen att dyka tekniskt. Vill man gå "the full hog", bör man skaffa alla tre. I Eriks fall måste han vänta i minst fyra år till ...
8) För att gardera sig mot datorhaveri på enklaste sätt så skaffar man sig lämpligen en till. På sportdykarenivå behöver det inte vara samma modell; det kan lämpligen vara en ännu konservativare dator, t ex en Suunto.
Som sagt, ett tänkvärt inlägg av Rikard, som jag föralldel är helt oenig med, men som i alla fall ger grund till ytterligare fördjupande av synpunkter och vidare diskussion. ;O)
Mvh,
Kjell
|
Erik Larsson | 2013-04-29 18:39 |
![]() | Hans Blomqvist | 2013-04-29 20:11 |
![]() | Peter Blomqvist | 2013-04-29 20:34 |
![]() | Kjell Nylund | 2013-04-30 03:11 |
![]() | Rikard Bengtsson | 2013-05-01 21:48 |
![]() | Kjell Nylund | 2013-05-02 01:37 |
![]() | Johan Fritzson | 2013-05-02 07:19 |
![]() | Rikard Bengtsson | 2013-05-02 08:22 |
![]() | Rikard Bengtsson | 2013-05-02 08:18 |