Namn: Lösen:

Sv: Friflödande inflator och korkning från 25m.

(Läst 372 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Bra att du delar med dig av incidenten. Jag har själv varit med om en friflödande inflator, en gång så jag vet hur det känns, då utan förvarning eller problem med inflatorn innan dyk, men som tur var precis i början av ett dyk, eftersom det skedde på drygt 30m djup. Det är ju ett betydligt snabbare förlopp än ett vanligt friflöde på en regulator, då du har mera tid att regera och stänga kranen och byta till det sekundära andrasteget. Det tog för mig då, några sekunder innan jag hann förstå vad som hända när det började friflöda i inflatorn, så den gången blev det som med dig, jag hann inte hejda förloppet och dra ur slangen samt stänga kranen, utan det bar iväg uppåt från 30m till ytan på ca 30 sek där med.
-Men sådana incidenter etsar sig in i sinnet och vi lär oss av det. Det blev ett omedelbart byte av inflator, som hade bättre kvalitet och efter det så ät den delen av utrustningen något jag tar på allvar och även rengör inflatorn nu o då osv. (spolar igenom med vatten) osv. Men man förstår även vikten av att i dykträningen ta övningen på att hantera en friflödande inflator på allvar. Det är ju ett seriöst problem som måste lösas extremt snabbt, när man får ofrivilligt fullt blås in i vingen. Så den "lilla detaljen" inflatorn bör inte negligeras, det blev en läxa och lärdom.
Även jag hade tur att det var i början dyket, så jag fick inga känningar, men i ett sånt läge bör man nog alltid (oavsett om man känner obehag eller ej) ta det säkra före det osäkra och sätta sig en stund med att andas syrgas, vilket man alltid bör se till att ha med sig . Detta gjordes och jag fick sedan inga som helst känningar eller problem efteråt i kroppen. Skönt att höra att det gick bra med dig efteråt med.

Niklas Ahlin
Niklas Ahlin 2024-03-31 22:29:28
14 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Friflödande inflator och korkning från 25m. Gordon Ferngren 2024-03-29 20:56
svara Sv: Friflödande inflator och korkning från 25m.Niklas Ahlin2024-03-31 22:29
svara Sv: Friflödande inflator och korkning från 25m.Fredrik Fredriksson2024-04-03 14:54
svara Sv: Sv: Friflödande inflator och korkning från 25m.Gordon Ferngren2024-04-03 15:05

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: