Namn: Lösen:

Funderingar inför Hurghada

(Läst 2 101 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej,
Jag tog mitt OW certifikat i augusti genom Dykmagasinet i Karlstad och trivdes alldeles utmärkt under vattnet. Sedan dess har det tyvärr inte blivit någon dykning. Flytt, jobb och barn har ideligen kommit ivägen. Nu är vi iallafall bokade på resa till Hurghada den 27 januari. Vi ska bo på Sunwing Waterworld och vara borta i två veckor. Och då ska det dykas. Familjen får inte offras för mycket så jag planerar att lägga tre dagar på dykningen.

Nu har jag lite olika funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med här på forumet.

- Det känns, för tillfället, roligare och mer givande, att gå kurser och lära mig nya grejer än ren nöjesdykning. Vad ska jag välja att gå för kurser? En tanke är att gå AOW men då tillkommer känslan av att jag kanske borde ha dykt lite mer innan jag går den kursen. Kan jag gå AOW direkt efter OW och fortfarande ”hålla huvudet högt”? Eller vore det är nedvärdera order ”Advanced” alldeles för mycket? Ett alternativ kan vara Padi Adventure Diver, men varför inte då gå hela vägen till AOW?
- Vilka kurser rekommenderas? Jag förstår att det är väldigt individuellt men gärna era synpunkter ändå. Vilka kurser kan nytta och nöje kombineras mest? Exempelvis, det skulle vara kul att testa på att köra undervattensscooter, men det för ju knappast med sig så mycket nytta i den fortsatta dykningen. Jag funderar på Peak Performance Bouyancy Diver men den kurser far kanske över för mycket på nyttosidan och för lite på nöjessidan. Vad tycker ni?
- Har redan läst en hel del här på forumet om olika dykcenters i Hurghada men har inte riktigt fått grepp ännu. Ving har ett samarbete med Aquarius som, enligt Ving, ger bra rabatter. Vad har ni för erfarenhet av dem? Annars har jag hört mycket om Colona här. Ligger Colona långt ifrån Makadi? Kan något center rekommenderas för nycertade som jag själv?
- Utrustning… Jag har ingen egen utrustning ännu. Har sagt att jag skall göra ett tiotal dyk innan jag köper min egen utrustning. Men det kittlar i plånboken. Är det någon mening att köpa en dykdator ännu? Nybörjardator som jag förstår det är Vyper eller Zoop?
- Är det en bra idé att maila dykcenter nu och boka upp dykning redan nu? Hur stor är risken att det är fullbokat när jag kommer dit?
- Jag har tagit mitt cert med torrdräkt och vill inte gärna dra på mig allt det där igen. Hur varmt är vattnet i månadsskiftet januari/februari? Kommer jag att frysa med våtdräkt?
- Om man åker ut med båt, kan familjen följa med som passagerare?

Har ni andra tips så bugar och tackar jag!

Foto saknas
Fredrik Selrot 2013-11-26 15:19:48
6 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Funderingar inför Hurghada Fredrik Selrot 2013-11-26 15:19
svara Sv: Funderingar inför HurghadaKatja Tsychkova2013-11-26 17:13
svara Sv: Sv: Funderingar inför HurghadaJaakko Åkerdahl2013-11-26 17:22
svara Sv: Funderingar inför HurghadaMattias Eriksson2013-11-26 17:17
svara Sv: Sv: Funderingar inför HurghadaIngela Karlsson2013-11-26 17:23
svara Sv: Sv: Sv: Funderingar inför HurghadaPaul Stellmach2013-11-27 13:37
svara Sv: Funderingar inför HurghadaJan-Olof Johansson2013-11-26 17:34
svara Sv: Funderingar inför HurghadaSören Kristiansson2013-11-26 17:50
svara Sv: Sv: Funderingar inför HurghadaPeter Notstrand2013-11-26 18:02
svara Sv: Funderingar inför HurghadaTomas Persson2013-11-26 18:07
svara Sv: Funderingar inför HurghadaMicke Andersson2013-11-26 18:30