Namn: Lösen:

Funderingar kring ultralätt rigg...

(Läst 641 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer

Jag skulle vilja göra en grej som påminner om en ponybottle, men med litet större tub, tex en liten sexa som man kan hantera fritt och man har hängande vid höger ben från höften när man hakar fast den.

Jag har en regg med fäste till en ponybottle jag funderar om man kanske kunde använda, djupet är under 10 meter så jag tror detta kommer att fungera då man enkelt kan ta sig upp (bara man tänker på vanliga rutiner). Funderar på att sy någonting av nylonremmar som blir som ett bälte med en sele som går upp, påminnande om ett riktigt sidemont, men mer som old scool muckdivers rig där man lätt kan ta loss tuben under vattnet om man behöver kunna ta sig fram smidigare.

Troligen kommer man att behöva en manometer på den lilla tuben annars tänkte jag mig så få modifikationer som möjligt på dessa delar.

Tanken är att man enkelt skall kunna ta med den ut i skogen och kunna bära den i handen då det inte går att köra fordon till de platser jag vill utforska sommaren som kommer och det är en bra bit att gå dit genom skogen över stock och sten, så mitt vanliga 15 liter eller dubbel tolvan jag normalt använder kommer knappast på fråga.

Jag har fridykt där utan tuber tidigare, men skulle vilja kunna ta bilder och forska mer under vattnet då där finns partier med sjunkna träd jag länge velat veta mer om sedan jag upptäckte dem av en slump för många å sedan, men har som sagt inte kunnat ta mig dit med fullrigg.

Tänkte mig att detta skall användas vid kombinationsdykning där man använder snorkel och vanlig fridykning primärt, men också kan använda denna stödapparat om man vill gå ned litet längre tid på någon plats och att man kan använda den med vanliga badbrallor ute i skogen utan att behöva släpa med västar och grejer.

Erik Winther
Foto saknas
2020-01-24 17:52:30
63 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Funderingar kring ultralätt rigg... Erik Winther 2020-01-24 17:52
svara Sv: Funderingar kring ultralätt rigg...Johan Pettersson2020-01-26 11:53
svara Sv: Funderingar kring ultralätt rigg...Daniel Mattila2020-01-27 09:14

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: