Fynd, idioti eller misstag?
(Läst 2 319 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag trodde inte att detta skulle behövas föras upp på ett offentligt forum men efter ett antal liknande händelser som jag och mina kollegor haft att göra med känner jag som dykare att det måste förmedlas här. Jag jobbar med avfall, alla typer av det. Från giftiga ämnen till metaller. Ni kan ju föreställa er vad som hanteras när vi tar hand om precis ALLT ni lämnar efter er. Senast i förrgår dök detta upp ur våran skrotförvaring:
Just precis, 1st dubbelpaket och 2st enkelflaskor, samtliga fyllda som någon besökare snyggt gömt för att det inte skulle synas. Med tanke på vad det var hade det varit bättre att gömma det där det inte riskerat följa med våra transporter och vi funnit det tillslut men det hör inte till saken.
Behöver jag ens förklara situationen närmare med vad som händer om vi råkar skicka in dessa i våra smältugnar? Vissa lämnar sina dykflaskor med kranen avskruvad, för att försäkra sig om att inget tryck finns kvar i sin flaska, detta är inte heller tillåtet. Tänk dig in i våran situation, du sitter i kontrollrummet och ser igenom inspektionsfönstret att en gasflaska ligger bland avfallet. Den ligger så att bottnen är emot dig men du ser inte flaskhalsen, hade du velat chansa på att kranen var avskruvad? Tror inte det.
Gasflaskorna jag fann i förrgår var fyllda, om man gömmer dem av idioti eller misstag är svårt att avgöra, vi hanterar vårat gods med lastmaskiner som lät drar halsen av en flaska vid kontakt, maskinerna tål en hel del stryk men en flygande gasflaska stoppar inte glaset till förarhytten. Jag hoppas verkligen inte att scenariot dyker upp med att en förare blir skadad eller dödad av en dykflaska. Om det någon gång händer i framtiden behöver det ju inte vara din flaska... Fast det kan ju också vara det. Vill du ha tanken på ditt samvete?
Vi dykare är ju kända för att ha en personlighet som gör att vi klarar av att jobba i grupp och för våran hänsyn till våra dykkamrater. Denna hänsyn gäller inte bara våra dykkollegor utan även andra som kan påverkas av oss. Inte minst från det vi lämnar efter oss.
Alltså, att gömma/kasta/lämna våra flaskor på avfallsstationer är inget att rekommendera, vare sig tomma eller fyllda(?!) Vi som jobbar med avfall värnar också om våra kollegor, och vill inte att de ska ska komma till skada.
Tack för att du läste hela tråden!
//
Christian
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: