Namn: Lösen:

Galapagos

(Läst 1 260 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

För alla er som funderar på att resa till Galapagos, eller redan har bokat en resa, kan det vara bra att veta att det är lite kaotiskt för tillfället. Jag var där 21-28 juli, precis efter att nationalparken (GNP) stoppade all dykning som inte har "appropriate permits". För Wolf and Darwin är det alla båtar utom Agressor och Sky Dancer.

Övriga liveaboards får troligen inte dyka alls, inte ens runt de centrala öarna. Vissa (t.ex Scuba Iguana) löser det genom att man bor på båten men dyker från båtar från ett dykcenter som får göra dagturer.

Det finns en lång historia bakom detta. 1998 stiftades en lag om Galapagos som ger alla dykoperatörer som då hade verksamhet rätt att dyka i den omfattning de gjorde 1998. Dock utfärdade inte GNP dessa tillstånd, varför ett antal operatörer stämde GNP 2006. Det målet är ännu inte avgjort.

10 juli 2007 bestämde sig alltså GNP för att stoppa all dykning som inte hade tillstånd, även om operatörerna har rätt enligt lagen från 1998 att få ett. Huruvida detta var pga att någon på GNP var mutad av hajfenefiskarna är oklart, men enligt min uppfattning ganska troligt. Agressor och Sky Dancer hade dock lyckats få tillstånd (på ganska konstiga omvägar enligt deras konkurrenter) och GNP kunde därför inte hindra att de fortsätter dyka.

I början av augusti beslöt dock Ecuadors president att liveaboards återigen får dyka, men ENBART T.O.M. 31 DECEMBER 2007. Sedan är det stopp igen om inte rättsprocessen är klar. Om ni har en resa bokad 2008 rekommenderar jag att ni pratar med er turoperatör och begär garantier för att ni får dyka på Wolf och Darwin eller att ni får boka av med full ersättning med kort varsel.

Själv reste jag med Lammer Law, som drivs av Quasar Nautica. Kryssningen kostade 3500 USD. Dagen innan vi skulle åka informerades vi om att färdplanen var ändrad och att vi inte kunde åka till W&D, men att dykningen ändå skulle vara utmärkt. Visst, första dyket, efter checkdyket, var 30 minuter sandbotten letandes efter en dykplats som guiderna inte hittade till...

När vi passagerare insåg att vi faktiskt inte var på en dykkryssning utan en naturkryssning där vi dök på de platser och tider som färdplanen tillät (t.ex. två dyk före kl 10, på en och samma dåliga dykplats, sedan inga fler dyk den dagen) gjorde vi i stort sett myteri och gick till Quasars kontor i Puerto Ayora där vi fick träffa ägaren Dolores de Diez och säljchefen Eduardo Diez. Efter en ganska hetsig diskussion erbjöd de oss att ställa in kryssningen och ge oss en full återbetalning.

I efterhand har dock Quasar tagit tillbaka sitt löfte och erbjuder nu bara en reducerad kompensation om 1500 USD. Bland annat skyller de på att den som skrev under avtalet om återbetalning inte var behörig; hon har dock titeln Vice President Sales... Quasar har hanterat hela situationen mycket oproffsigt och det lyser igenom att de är enbart intresserade av att tjäna pengar och inte att ge dykarna en bra upplevelse. Jag rekomenderar inte att åka med Lammer Law, alltså.

Foto saknas
Hampus Rystedt 2007-09-03 23:24:52
1 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Galapagos Hampus Rystedt 2007-09-03 23:24
svara Sv: GalapagosAnders Svantesson2007-09-04 03:15
svara Problemet är nu löst för resten av åretJohn Gulliver2007-09-05 19:08

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: