hajar vs dykare II, Ny vinkling.
(Läst 1 409 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Nar det forst blev kant att tva dykare saknades utanfor Whitsunday (halvvags mellan Brisbane och Cairns) var det manga Aussies som sa inte nu igen (paret Lonergan, som forsvann 1998 och aldrig hittades, se nedan), det blev sedan stor gladjeyra pa alla nyheter saval pa radio som TV nar paret hittades efter 19h. Det tog daremot inte ens 12h innan opinionen svangde helt och hallet har nere, eftersom att jag inte last nagot om detta pa forumet eller pa Aftonbladet tankte jag posta en trad med en annan vinkling pa historien, inte min, utan medias och som det verkar dom flesta andra har nere.
Nedanfor finns tva lankar till lokal tidning som sammanfattar vad som hant ganska sakligt, for att vara dykrelaterat….
Det ar nu ord mot ord, dykfirman som havdar att paret omojligt har kommit upp ca 200m fran baten, samt att dom omojligen anvande sin ytmarkor. Dessutom havdas det att paret haft med sig en flaska vatten, tjocka? vatdrakter med langa armar och ben och shark repellent (shark shield ar ett nytt elektroniskt satt att halla hajar borta, medans shark repellent egentligen syftar till aldre kemiska metoder for att halla hajar pa avstand, men bada namnen forekommer pa elektriska apparater. Det framgar inte klart vad paret eventuellt hade med sig). Flera passagerare fran dykbaten har sagt att paret inte var med pa briefingen och att alla hade spanat efter dom fran baten, bade i lagunen och utanfor.
Att paret ar pa vag till staterna med en kandis manager for nagot TV-program och en valbetald intervju gor inte saken battre.
Jag sag ett reportage pa lokala nyheterna om handelsen samma dag som dom vart hittade, dar mannen i paret forklarade att dom befann sig pa utsidan lagunen, med att kaptenen pa baten hade gett dom en privat briefing for att dom var mer erfarna (instructor och divemaster) och ville gora sin egen grej. I den briefingen hade dom blivit rekommenderade att dyka igenom en swimthrough till utsidan av lagunen for att “slippa trangas”. Han sa ocksa att dom anvant bade ytmarkor och visselpipa, men att folket som dom kunde se klart pa baten inte kunde se dom nar dom drev ivag med ytstrommen.
Egna reflektioner:
Jag har legat och guppat pa ytan i vantan (ca 10 min) pa att bli upphamtad efter ett driftdive, det var obehagligt tycker jag. Det ar helt OK att dyka har, men jag ligger ogarna pa ytan och vantar. Personligen skulle inte riskera en hel natt eller langre tid for 15 minutes of fame och en valbetald intervju.
Jag har alltid med mig en visselpipa, det ska man ju ha…..men nar jag faktiskt behovede den i Stromstad (kom upp ca 200m fran baten I rejal sjo, morkt, gratt, regingt och blasigt sa hade jag stora problem att fa nagra ljud ur den visselpipan (seaprodivers). Det ar inte sa latt som man tror, vi blev sedda trots svarta torrdrakter inklusive huvan och upphamtade inom 5 min, ingen hade hort visselpipan dock.
Tjock vatdrakt? Jag kommer att ha min 7mm, nar jag dyker pa sondag. Aven om det inte blir nagon riktig vinter har sa ar det mycket stor skillnad mot sommaren.
http://www.news.com.au/couriermail/story/0,20797,23756756-952,00.html?from=public_rss
http://www.news.com.au/couriermail/story/0,23739,23756756-952,00.html
For er som inte gillar lankar;
Visibility for a safety sausage is approximately one nautical mile (1852m)," the statement said.
Mr Paton's version was backed yesterday by dive company OzSail, owners of the Pacific Star, which released a statement accusing the divers of getting lost and likely surfacing nearly 2km from the dive boat - not 200m as they stated.
It has emerged the rescued divers took a water bottle and shark repellent device with them on the underwater dive and wore full-length thick wetsuits with hoods in the tropical 23C waters of the Great Barrier Reef.
Mr Neely is understood to have told police they deliberately left the lagoon and did not inflate the bright orange safety sausage until after dark.
Workplace Health and Safety Queensland have launched an investigation into the case in conjunction with police. The investigation will include interviews with staff onboard the dive boat and examine any potential breaches of workplace laws.
Other recent dive mishaps:
November 1997: Victorian snorkeller Shaun Anwyl, 26, lost 250km off Gladstone.
June 1998: Sydney woman Rowena Sines, 46, died after diving near Wilson Reef, 370km north of Cairns. Two men diving with her found five hours later.
January 1998: Thomas and Eileen Lonergan lost while on a dive off Port Douglas. They have never been found.
September 1999: Japanese brother and sister found on a coral outcrop four hours after failing to return from a dive 150km off Cairns.
January 2000: British scuba diver Paul Lucas rescued after 24 hours lost at sea off NSW north coast.
January 2000: Two Cairns divers found 15 hours after their boat broke anchor and drifted away, northeast of Port Douglas.
September 2005: British couple Louise Woodger, 29, and Gordon Pratley, 31, rescued six hours after being spotted 10km from where they went missing off Townsville.
February 2008: Three divers forced to swim to shore in heavy seas after their dive boat drifted away off North Stradbroke Island.
/D.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: