Har du dykt på Filippinerna och gillade det ?
(Läst 4 227 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Vi är många dykare i Skandinavien som har njutit av Filippinernas fantastiska dykning, det härliga klimatet och de varma människor som jobbar för att vi i jämförelse bortskämda nordeuropéer ska få ha det bra.
Nu har moder jord slagit detta land i spillror och tyfonen Haiyan eller Yolanda har skövlat 10.000-tals liv och bokstavligt talat blåst bort hus, hem och människors hela liv i småsmulor.
Dykparadis som Malapascua och Coron har slagits i spillror och trots det jobbar nu överlevande med ett leende på läpparna för att bygga upp det du, jag, vi och alla dykare älskar för att återskapa sina liv och få oss att komma tillbaka.
Vad har du gjort för att hjälpa människorna där ? Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.
10 USD innebär dricksvatten eller mat för en hel familj.
Vi sitter här hemma, med tak över huvudet, mat på bordet, fredagsmys med öl och vin, många har dykutrustning och kamerautstyr för 10.000-tals ibland 100.000-tals kronor så visst har vi alla råd att göra något. Många bäckar små och varenda krona räknas.
Utmaning!!
Nu ber jag dig, ja just dig och alla här att åtminstone skicka ett sms till radiohjälpen på 72 999
Skicka ordet orkan så ger du 50:- som går till Filippinerna.
Det finns massor av andra vägar att hjälpa också men hjälpen behövs NU!
Rädda barnen
Röda Korset
Facebook kryllar nu av insamlingar, dykcenter lokalt på plats gör insamlingar för att hjälpa sin personal och deras familjer som fått sina hem och ägodelar bortblåsta.
Du som donerar minst 50:- på något sätt - skriv in ditt namn i den här tråden - jag tror och hoppas att Sveriges dykare inom 3 dagar har dragit ihop 100.000:- - om inte så är det tragiskt att se hur bra vi har det och hur lite vi gör.
Jag har skickat 1000 USD idag från jobbet och två sms - det är en start men ändå en droppe i havet.
Vi kunde hjälpa dem i Thailand 2004, visa vad vi kan göra nu när det behövs igen :)
Simma lugnt, dyk brett och snyggt och var rädda om människor ni har i er närhet - livet är kort och förgängligt!
/Per
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: