Sv: Bra svar
(Läst 539 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Å andra sidan nämnde han att han blev biten och vill gärna göra mer avancerad dykning inom överskådlig framtid. Därför ser åtm jag ingen anledning att gå på en väst och ett år senare eller två köpa nya grejor och börja på nytt.
Jag gjorde OW kursen med en väst (man får ju inget val) och där slutade min bekantskap med den. Direkt efter blev det en vinge. Jag hade som helt ny inga problem med ytlägen med plattan. Småbesvär dyker upp om man lär sig dyka med väst, får in ovanorna och sen måste lära om sig rätt.
Som jag ser kan han lika gärna gå direkt på vinge (eller varför inte sidemount) rakt av lära sig dyka på detta vis (om det är vad som funkar för honom). Lära sig från grunden är att lära sig från grunden oavsett konfig. Varför göra det två ggr ? Västobligatorium för nybörjare är ju bara en "tradition".
Anledning till att de flesta dyker med väst i början är inte att den är bra utan att PADI (och en del andra rec dyk organisationer) använder väst vid grundutbildning. Det finns säkert någon (kommersiell ? ) anledning till varför man väljer att lära ut OW kurs med väst, men jag har aldrig lyckats greppa vad det är för anledning.
Korv / Spole bör INTE vänta däremot tycker jag. Det är grundläggande skills han bör unna öva direkt. Något som alla bör kunna och det bra även på basic nivå.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: