Hur avgör en noob om utrustningen passar?
(Läst 1 279 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
BCD:
Finns det något test som bestämmer att en bcd passar?
Var skall västens nedre kant sluta, i höjd med ett vardagsbälte, över eller under denna?
Hur mycket utrymme skall finnas mellan bcd och rygg vid a: Luftfylld bcd / b: Tom bcd?
Reg/Oct:
Finns det några grundtips som hjälper oss att avgöra om en regulator är lättandad?
Apeks, Mares, Aqualung, Poseidon... Jag har inte märkt skillnad förrutom att poseidon verkar hålla ett högre tryck mot membranet... är det detta som kallas lättandad?
Hur avgör jag att backventilerna håller tätt (på ytan), kan ju inte vara bra att andas in/ut utan att vara kopplad mot en flaska?
Finns det missljud som man kan leta efter, har råkat ut för en reg som typ klickade/bluddrade vid slutet på varje utandning... är detta ett enkelt problem eller skall den servas för åtskilliga lappar?
Hur avgör jag att den passar min mun, man kan ju inte stå och andas upp en flaska i butiken?
Våtdräkt:
Skall det vara så tajt att det är ansträngande att få på dräkten eller skall dräkten glida på utan motstånd? Behövs det gummi på insidan i arm/ben muddarna samt i dragkedjan?
Jag har sett att vissa märken inte har dessa på alla deras modeller!
Skall benslutet vara över/under/precis över fotknölen eller spelar detta mindre roll?
Boots:
Skall dom sitta som en sko eller skall dom sitta tajt om tårna?
Innanför eller utanpå våtdräkten? Verkar variera mellan individer men vad är optimalt för värmehållning?
Handskar:
Skall dom sitta som "doktorns" kring fingrarna eller är lösare att föredra?
Hur mycket skall dom strama kring handlederna samt hur långt upp på armen är optimalt?
Innanför eller utanpå våtdräkten? Verkar variera mellan individer men vad är optimalt för värmehållning?
Takc på förhand för svaren!
Jag har själv vissa fattade meningar men behöver speciellt hjälp med ovanstående, verkar som att varje dykcenter/instruktörer ser olika på saker och ting... Tror jag fått fler svar än det finns delar i en komplett utrustning!
Hur avgör en noob om utrustningen passar? | Kasper Hillsanger | 2009-08-29 19:53 |
Sv: Hur avgör en noob om utrustningen passar? | Simon Lidberg | 2009-08-30 09:45 |
Sv: Hur avgör en noob om utrustningen passar? | Johan Sjöholm | 2009-08-30 11:13 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: