Namn: Lösen:

Sv: Hur hitta ? Flaska/Manometer

(Läst 339 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej Mattias!

Jag gör så att jag alltid har manometern längst ner på D-ringen. Den är också påklippd underifrån/bakifrån, alltid på samma sätt. Jag blir otroligt irriterad på mig själv om pistolhaken sitter påsatt på fel håll. För att få fram manometern brukar jag lirka in handen mellan kroppen och slingflaskan/-orna och får tag i manometern/slangen. Drar denna ganska distinkt nedåt-bakåt-utåt, jag får då lätt tummen på öppningsknoppen och kan lossa. (Det är i detta läge som jag noterar om den sitter rätt, om inte passar inte tummen på knoppen.) Jag känner då lätt att det är den nedersta pistilhaken genom att röra lite på haken samt att jag känner hur pistolhaken är positionerad. Pistolhakarna till slingflaskorna sitter spontant lite högre upp på D-ringen och får en dragriktning framåt-uppåt när man ligger horisontalt. Likaså sätter jag på dessa hakar på samma sätt alltid. Jag gör så att jag för in haken i D-ringen lite och krokar i genom att föra handen och haken uppåt, mot huvudet.

Är det en pistolhake till en slingflaska tycker jag personligen att det är lite lättare. Jag gör som så att jag för ut valda faska ut från kroppen rakt lateralt relativt kraftigt. Samtidigt som jag fortsatt håller ut flaskan med handryggen/handleden kan jag lätt identifiera vilken pistilhake som är utspänd och med lätthet kroka av den. Haken på bröstet antar jag är oproblematisk eftersom här kan man ju om man blir osäker okulärbesikta och välja rätt hake.

Varje dykare måste naturligtvis hitta sitt eget sätt men detta funkar för mig, barhänt, med torrisar eller med trefinger. Jag tror dock att man vinner på att alltid kroka på identiskt alltid. Sen måste man träna på momenten om och om igen...så klart.

En annan sak man kan tänka på är att man när man plockar upp manometern inte gör en stor svepande halvcirkelformad rörelse med armen utan försöker att hålla den tätare inpå kroppen. Detta för att minimera risken för att man siltar upp vilken faktiskt inte är försumbar vid detta moment.

Vänligen

Fredrik Karlsson

Fredrik Helliksson
Fredrik Helliksson 2007-08-24 20:19:05
228 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Hur hitta ? Flaska/Manometer Mattias Blückert 2007-08-24 19:41
svara Sv: Hur hitta ? Flaska/ManometerFredrik Helliksson2007-08-24 20:19

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: