Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: In-Water Recompression
(Läst 534 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Tack för din länk - mycket belysande!
Det var ju trösterikt att konstatera att de flesta fall av mindre och medelsvåra tillstånd av dykarsjuka inte är så tidskritiska att IWR är nödvändigt under normala transportförhållanden.
Det som man kan invända mot materialet är att studien inte riktigt belyser den process av vävnadsdöd i nervystemet som sker redan inom de första minuterna av de svårare fallen.
"Type II hits with serious vascular obstruction, irreversible brain damage can occur after 7 minutes, irreversible spinal cord damage after 15 minutes and lung damage after 10-20 minutes."
Denna ovanstående utsaga tycks snarare bekräftas:
"Inspection of the raw data illustrates a threshold at severity score 5. Almost all cases (95%) with initial severity score of 5 or less obtained complete relief, regardless of delay to treatment, whereas only 6% of cases with an initial severity score of 6 or greater obtained a complete relief. Furthermore, the latter group cases demonstrate a clear dependence on time to recompression with oxygen. Figure 1 shows that for cases with an initial severity score of 6 or grater, change in severity is maximized if treatment is initiated within 12 h of injury. However, even early treatment does not guarantee success; only two of four cases treated within 4 h obtained complete or near-complete relief."
Den således intressanta frågan, som inte besvaras, är hur resultatet hade blivit för den sistnämnda gruppen om dessa behandlats med någon IWR-metod inom bara några minuter efter att symptomen manifesterats. Eller som du nämner - med en portabel tryckkammare.
Den praktiska tillämpningen av IWR av medvetslös eller totalt förlamad dykare under fältmässiga förhållanden är naturligtvis en delikat fråga. Helmask och torrdräkt och flera hjälpdykare är naturligtvis ett rekvisit. Chansen att patienten omgående kommer liv och återfår rörlighet nere på rätt djup underlättar ju dock förfarandet. Att där sedan administrera O2 i tillräcklig omfattning samt förhindra uttorkning samt avkylning måste ju också kräva en särskild procedur. Men jag har ju inte fått möjligheten att studera dessa förfaranden eftersom det anses vara för mitt eget bästa, enlig Dimitri, så jag kan ju inte uttala mig ;-).
Problemet om patienten inte återhämtar sig, utan omkommer pga sekundära biverkningar som hjärtstillestånd och dylikt, är naturligtvis vem som tar ansvaret för det. Metoden är ju uppenbarligen inte kliniskt utprovad och klassas därför troligen som kvacksalveri eller nåt liknande vid ett juridiskt efterspel.
Om någon forskning bedrivs om metoden är mig obekant. Men man kan således dra slutsatsen att, även i detta år 2010, om nån drabbas av en mkt svår dykarsjuka - där inte portabel kammare finns ombord så får nog denne bereda sig på ett liv som handikappad. (vilket kanske vore totalt onödigt om IWR utprovades ordentligt.)
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: