Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykning

(Läst 221 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Tack för att du delar med dig, Jesper!
Jag har genomfört en del utbildningar utomlands mot framförallt kustbevakningar och marinkommandon - här trycker man mycket vid att all fältpersonal ska vara införstådda och tränade för avvikelsehantering, d.v.s. tränade för första hjälpen, hantering av fartyg/fordon och möjlighet att assistera i larmprocesser.

En reflektion som jag gör när jag läser din rapport är att vi (jag inkluderad) ofta planerar för ett värsta scenario för EN person - när vi väldigt ofta utsätter två dykare för liknande dykprofil - det tål att tänka på för såväl yrkes- som fritidsdykning.

Att öva på HLR, administrera syrgas och använda hjärtstartare är väl investerad tid som kan rädda liv. Man kan också konstatera att sjukvärden är en mycket stor och komplex funktion där det är omöjligt för alla att vara insatta i alla typer av trauma. Dessvärre är de initiala åtgärder som ambulanspersonal får genomföra utan läkarkonsultation begränsade, vilket gör många av oss dykare till "spetspatienter" med - många gånger - bredare kompetens om akuta åtgärder än de man möter vid ett larmtillfälle.

Till er som dyker och har dekogas (syrgas) med sig har jag ett "billigt" tips.
Utrusta inflatorslangen med en syrgasnippel, och ni kan snabbt förebygga det som Jesper skriver om ovan;
- https://www.apdiving.com/shop/en/medical-mask-to-mp-hose-connector.html
komplettera med en medicinsk mask:
- https://medistore.se/product/syrgasmask-med-slang-barn/?gad_source=1&gad_campaignid=18133521541&gbraid=0AAAAAD-xAhpsTOzO9kJ_JjYh8ND1GTDUt&gclid=Cj0KCQjwmYzIBhC6ARIsAHA3IkTENgHJLd0ca75kMDsr-uhuWk-EOlfVRPu3brJzJvroUKM-9ppRGGwaAsmOEALw_wcB

Johan Ström
Johan Ström 2025-10-30 12:47:42
163 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Incidentrapport - i samband med yrkesdykning Jesper Ström 2025-10-27 16:18
svara Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningJesper Halwar2025-10-28 08:22
svara Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningJan Bäckvall2025-10-28 08:29
svara Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningMicke Tilja2025-10-28 08:42
svara Sv: Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningJesper Ström2025-10-28 10:45
svara Sv: Sv: Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningJesper Ström2025-10-28 10:55
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningMicko Björck2025-10-29 13:58
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningJesper Ström2025-10-29 14:03
svara Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningJohan Ström2025-10-30 12:47
svara Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningAnders Palm2025-11-02 18:08
svara Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykningHansi Elsbacher2026-01-17 16:14

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: