Sv: Incidentrapport - i samband med yrkesdykning
(Läst 103 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Tack för att du delar med dig. Så många gånger som vi ska vänta på utredning och sen inte hör något och således... inte lär oss något.
Jag trodde jag skulle få läsa om att att någon fastnat när jag läste "vattenintag"... scary. Nåja.
Nu tror jag säkert ni stött och blött att det var DCS i axeln men när jag läste Tiljas logg om dyket på Nordstjernen påminner det mig om en dykkamrat jag hade som fick bends i axeln flera gånger. (En gång på just Nordstjernen faktiskt).
Han insåg dock att det kanske inte var dykarsjuka när han fick det efter längdskidåkning också. En operation fixade besvären. (Om ni vill kan ja sätta er i kontakt med den dykaren). Besvären var om jag kommer ihåg rätt, mer lokala i axeln än Tiljas beskrivning.
Vidare diskuteras i tråden och loggen att det kan vara två (2) dykare som hamnar i behov av syrgas och tillsyn. Att det är rimligt att dimensionera för det eftersom man oftast delar dykprofil.
Jag plus ett:ar det, speciellt om det är långt till land och räddningskedjan.
Oron att som ensam dykare ligga och fundera på om gasen är rätt? Tillräcklig? Om oxtox-påslag kommer på mig också?
(Det fallet jag tänkte på var en oxtox på parkamraten som jag hjälpte upp och sedan gick ner och rekomprimerade), den tiden upplevde jag som väldigt lång innan supportdykaren kom ner.
Ytterligare ett utrustningstips (visst är det skönt att försöka köpa sig fri med massa prylar...) är en näsklämma. Visst dykmasken är perfekt för att stänga näsan för att få ordentlig koncentration på gasen från bitmunstycket. Men masken tas gärna av ganska snabbt, "det är ingen fara", näsklämma är mer diskret.
Sharing is caring, tack igen.
|
|
Jesper Ström | 2025-10-27 16:18 |
| Jesper Halwar | 2025-10-28 08:22 | |
| Jan Bäckvall | 2025-10-28 08:29 | |
| Micke Tilja | 2025-10-28 08:42 | |
| Jesper Ström | 2025-10-28 10:45 | |
| Jesper Ström | 2025-10-28 10:55 | |
| Micko Björck | 2025-10-29 13:58 | |
| Jesper Ström | 2025-10-29 14:03 | |
| Johan Ström | 2025-10-30 12:47 | |