Indo Agressor liveaboard i Komodo - OLYCKA
(Läst 2 433 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej,
Jag tänkte dela lite erfarenheter från en liveaboard resa som har gått ganska dåligt. Vi var ombord på Indo Agressor och skulle på 8-nätters resa runt Komodo nu i december 2017.
På vår tredje dyk försvann en dykare från en annan grupp. Han var uppenbarligen inte lämplig för denna resa då han gick sin OW kurs för 10 år sedan och hade gjort ett (1) dyk sen dess plus en refresher. När vi bokade vår resa stod det 50 dyk och AOW som förkrav, men det brydde sig uppenbarligen inte båten så mycket om sålänge dom fick betalt. Det var starka strömmar i området och vi dök långt ifrån civilisationen så jag kan säga att kravet om 50 dyk och AOW är högst lämplig utifrån min egen erfarenhet. Dom hittade den försvunna dykaren död mer än en vecka senare.
Vad som var mest kritikvärdig i det hela var hur Indo Aggressor hanterade situationen - dom tog inte hand om oss överhuvudtaget. Mitt i allt det tragiska var vi tvungna att koncentrera oss på högst praktiska saker och dessutom fick en rejäl ekonomisk förlust att brottas med.
Det började med att resten av kryssningen ställdes in (naturligtvis). Vi trodde då att allt var omhändertaget, att vi skulle få hotell på land och pengarna tillbaka så att vi kunde gå vidare. Men det hände inte. Först fick vi ett erbjudande om att stanna ombord på båten resten av tiden (6 nätter). Det var uppenbarligen olämpligt då båten var rekvierad av polisen för Search And Resque, det var fullt av uniformerat personal ombord plus familjen tll den försvunna dykaren och det var självklart inte snack om mer dykning. I efterhand förstod vi att erbjudandet kom bara för att båtens ägare kunde säga att dom hade visst tagit hand om oss - vi kunde ju bara stanna ombord! Efter mycket förhandlingar så gick dom med på att betala en natt i land, men that`s it. Resten fick vi ordna själva och betala för ändring av flyg, hotell och allt som kom i tillägg.
Som kompensation för det som hände blev vi erbjudna en likadan kryssning inom 2 år. Dom flesta i gruppen har inga planer om att komma tillbaka, och det förstår jag gott. Att få tillbaka pengarna kommer inte på tal (nu fick vi det bekräftat också av Aggressor Fleet centralt) och reseförsäkringen säger att det är opeatören som avbröt kryssningen och det är operatörens ansvar att ersätta oss.
Någon som har varit med om något liknande och kanske har råd och tips? Här är förrsten Aftonbladets artikel om händelsen i en annan tråd här på dykarna:
https://www.dykarna.nu/forum/svensk-dykare-har-omkommit-409848/
|
|
Dmitri Gorski | 2018-01-24 10:40 |
| Henrik L Jonsson | 2018-01-28 20:12 | |
| Fredrik Jacobsson | 2018-02-21 20:36 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: