Inte vrakplundring utan marinarkeologi
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
I och med att marinhistoria och marinarkeologi är två saker som intresserar mig vill jag gärna ta del av och sprida kunskap i dessa ämnen.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag tyckte dyksällskap och dykarklubbar borde kunna ta ansvar för att vårda vrak.
Juridiskt har jag förstått att man kan få ett sånt uppdrag genom att vända sig till Länsstyrelsen.
Hur det sedan ska gå till rent praktiskt blir givetvis lite knivigare.
Fredrik Eriksson skrev att klubbarna inte har pengar samt ansvaret faller på den vanliga medborgaren.
Givetvis har Fredrik rätt i det han skriver, jag ser dock fantastiska möjligheter att skydda vraken bättre än vad som görs idag.
Om ett dyksällskap tar ansvar för ett vrak så vet jag inte i dagsläget hur långt det juridiska ansvaret sträcker sig. Jag skulle dock gissa att man inte kan hållas ansvarig för om någon eller några individer stjäl eller förstör. Jag tror inte heller att man åläggs att hålla vraket under ständig bevakning.
Följande borde man dock kunna göra:
- Att i samverkan med länsstyrelsen utfärda generellt dykförbud i anslutning till vraket. Sedan skulle dyksällskapet ha rätten att utfärda dyktillstånd. Detta skulle innebära att Polis, Kustbevakning, sällskapets medlemmar m.fl. kan kontrollera eventuella dykares behörighet.
- Dyksällskapet skulle kunna integrera marinarkeologi i sin utbildning. Gärna i samverkan med hembygdsföreningar, muséer, m.fl. På detta sätt skulle man sprida kunskapen och därmed förhoppningsvis också respekten för vraken.
Många historiskt intressant vrak skyddas idag enbart av lagstiftningen. Om lagens skydd stärktes av att ett dyksällskap kände för ”sitt” vrak tror jag att risken för plundring minskar, men givetvis försvinner den inte.
För Er som vill läsa vidare på nätet om marinarkeologi finns det en alldeles utmärkt sajt: http://www.abc.se/~m10354/mark/index.html
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: