Kap Verde går bort om man vill hålla sig under 5-6 h. Min smärtgräns psykiskt går nog också vid c:a 5 h, om vi inte talar om den verkligt speciella resan och att vára borta 3 v.
Egypten ett alternativ så klart. Många trådar om bästa ställena för önskad kombination finns, bl a med inlägg av mig. Kanarieöarna är dock exakt lika långt bort med samma flygtid. Dykningen annorlunda än Röda havet, med grottor, tunnlar och lite större djur även på de enklaste dyken; stora atlantiska stingrockor, ängelhajar, trumpetfisk (lite större än Röda havets kornettfisk), stora havsabborrar etc. Jag skulle inte välja Röda havet för 10 resor med dyk av 10, kanske 7 av 10 dit och 3 till Kanarieöarna, med 5 h-gränsen. Ren dykresa med klubben går nog dock i 1:a hand t Egypten. För familjeresa lite roligare med Kanariöarna; äta ute på olika restauranger, gå på pubar, shoppa, promenera etc.
Azorerna och Madeira håller sig väl också inom gränsen ( + allt i Medelhavet, men där är ju djurlivet mindre spännande än både Egypten och Kanarieöarna).