Sv: Jobba inom dykning
(Läst 438 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Det har kommit många vettiga råd från smarta människor tidigare i tråden men ett par saker som jag skulle vilja trycka på är att försöka undvika att hamna i "internshipfällan". Det låter oftast väldigt bra att få DM kursen gratis och sedan "jobba av" den genom att guida eller assistera på kurser. Det är nästan aldrig så enkelt. Dels är det lätt att lägga upp en plan för hur mycket man ska jobba för att vara kvitt men det blir oftast massor av bråk om vad som var jobb och vad som var jobb dagar och vad som var "praktik som ingår i kursen". Dessutom är det lätt att kursen drar ut på tiden och att startdagen för betaldt jobb blir senare och senare och har man inte en kappsäck full med guldpengar med sig kan det bli knapert. Bättre är att betala för sin kurs och sedan få betalt för sina insatser direkt. I slutändan blir det alternativet oftast billigare. En annan fördel är att man är en "betalande kund" som kan ställa krav snarare än en som "får kursen gratis" och ska vara glad att man får vara tacksam.
Det finns dykcenter runtom i världen där du skulle få en alldeles utmärkt och rättvis internship deal och jag känner personligen till ett par sådana, men det finns också en hel sabla massa dykcenter som redan från början räknar med att utnyttja dig så mycket dom kan och sätter det i system att ha intern DM kandidater sköta lejonparten av dykcenter jobbet för att sedan byta ut dom när dom ska börja få betalt.
Om man ska göra DM kursen utomlands eller i Sverige beror helt och hållet på. Det finns fördelar med båda. I en del fall kan det vara bra att vara färdig att börja jobba när man söker jobb. Då är det ju en Dive Master dom vill ha och inte en elev. I andra fall kan man tjäna på att göra en DM kurs på ett bra center, visa framfötterna och på så vis erbjudas anställning när man är klar.
End of the day - Börja med att köra upp till Rescue och dyk så mycket du orkar och kan. Skaffa dig erfarenhet i vattnet snarare än att sasmla på dig massor av plastkort. Ha inte för bråttom att bli klar med din DM kurs utan se till att du får massor av praktik med ett dykcenter där du trivs med personalen. Garranterat kommer en eller flera instruktörer på det centret ha varit ute i världen och skrapat ihop kontakter som du kan använda för att hamna på rätt ställe framöver.
Har du frågor eller funderingar får du gärna höra av dig till mig. Jag har också en del kontakter runtomkring i världen (även om jag är en "före detting").
.......anders.......
|
Filip Zachrisson | 2014-10-17 11:33 |
![]() | Tomas Persson | 2014-10-17 11:49 |
![]() | Peter Eriksson | 2014-10-18 14:51 |
![]() | Peter Abrahamsson | 2014-10-19 11:09 |
![]() | Andreas Svanström | 2014-10-23 11:08 |
![]() | Anders Jälmsjö | 2014-10-23 19:23 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: