Sv: Som svar på Björn Gustavssons utfall mot mig
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
1, Jag var inte bekant med den numera åtalade vid tillfället för händelsen 2002-05-26. Varken jag eller det andra vittnet visste vem han var eller att han hade intresse av att samla nautiska föremål och hade således inga förutfattade meningar om honom.
Björn Gustavsson svarar;
I telefonförhör med polisen berättar Ni om Era iakttagelser vid Märket citat;
…Alla var ner till vraket i omgångar. Även Zetterström dök och när vi nere så kom en kille som heter XXXX XXXX upp och gick ombord på XXXXX …….….Cárlen uppger att hon ”känner till” XXXX och att han i dykarkretsar brukar kallas ”Östersjöns dammsugare” eftersom det bland dykare är ”känt” att han och vissa andra brukar plocka med sig föremål från fartygsvrak oaktat dessa är fornminnesskyddade eller ej.
2. Att jag inte förrän på väg hem från dykutfärden ringde och påtalade vad jag sett för utfärdsarrangören berodde på att jag inte visste om han var god vän med den numera åtalade. Jag kom dock fram till att oavsett hur det förelåg sig med det var det enda justa att berätta vad jag sett.
Björn Gustavsson svarar;
Med tanke på att Ni är så mån om att det inte skall plockas från vraken och i detta fall då ett vrak som kan vara fornminnesskyddad, samt dykarrangören meddelat att
citat ur polisens telefonförhör med dykarrangören
…det råder TOTALFÖRBUD mot att plocka med sig något föremål från vraket ifråga…
så upplever jag Ert långa dröjsmål med att redogöra för vad Ni har sett för arrangören, som mycket uppseendeväckande. Ni har tydligen tvekat att meddelat att den numera åtalade bärgat den klocka som Ni säger beroende på att den numera åtalade kunde vara vän till arrangören
– Det uppfattar jag som en hycklande inställning. Är det TOTALFÖRBUD så är det TOTALFÖRBUD –
vilket borde gjort Er ev. betänketid mycket kort. Alla är väl lika inför lagen eller är ”vänner till arrangören” mer lika än andra?
3. Jag hade ingen aning om att det skulle leda till en polisanmälan. Jag har heller aldrig varit inblandad i någon anmälan mot någon bärgare/suovenirplockare/vrakplundrare (kalla det vad du vill).
Björn Gustavsson svarar;
Jo, Nu är Ni inblandat. Även om Ni i tidningsintervju säger att Ni har delade känslor så har Ni lämnat ”information” om denna person som endast tycks vara grundlösa rykten. Se Östersjöns Dammsugare punkt 1.
4. Att du skriver ”Vittnena tycks ju vara eller stå nära i (synen på bärgning) de personer som offentligt på forumet på dykarna.nu på Internet önskat olycka och död över dykare som bärgar från vrak!” ser jag som ytterst obehagligt. Jag skulle aldrig önska livet ur någon människa. Det är fullständigt hårresande att läsa sina vansinniga teorier om mig.
Björn Gustavsson svarar;
Det var trevligt att höra att Ni inte önskat livet ur någon – för det har jag heller inte påstått.
Det jag påstår är att Ni I SYNEN PÅ BÄRGNING står nära personer som över dykare som önskar död och olycka över dykare som bärgar. Jag vet att alla inte önskade att dessa bärgare skulle död - Det fanns nyanser från att sänka deras båter och andra handgripligheter till önskningar om vattenfyllda torr dräkter. Det var dock onekligen extrema åsikter.
Det var dessa inlägg som först mötet mig den gången jag loggade in på forumet. Jag blev mycket illa berörd av den anledningen att jag själv varit med om att plockat upp 3 yrkesbröder i norra Ishavet under den mörka årstiden.
Vi hann förre döden - den gången.
5. Att jag är medlem i P2 - Svensk vrakskydd beror på att jag vill få till en attitydförändring och önskar att även de som inte har tillgång till egen båt och sökutrustning ska få möjlighet att dyka på orörda vrak. Det är få förunnat idag. De flesta sportdykare får tyvärr nöja sig med att dyka på barskrapade stål- och träskelett.
Björn Gustavsson svarar;
Ni har all rätt i världen att vara med i vilka föreningar och ha vilka attityder Ni vill, samt att offentligöra Era inställningar. Har jag påstått något annat?
6. Det är ytterst olustigt att du spekulerar i konspiratoriska teorier om mig. Det är nära ärekränkning och förtal.
Björn Gustavsson svarar;
Om Ni tycker det så. Så är väl situationen sådan att Ni närmast får smaka på egen medicin nu.Se Östersjöns Dammsugare punkt 1.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: