Namn: Lösen:

Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.

(Läst 3 084 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej vänner.

Som rubriken lyder så behöver jag lite råd gällande utrustning. Jag har nyligen genomfört min grundutbildning Padi-ow. Om några veckor åker jag till Malta för att dyka och vidareutbilda mig i tre kurser. Advanced, wreck och deep.

Om allt går enligt planerna så kommer jag ha ett ganska gediget antal dyk innanför västen till sommaren och hösten. Men innan sommarens eskapader går av någon form av stapel så behöver jag lite utrustning.

Jag har gått i tankarna av att köpa begagnat, alltså hela paket med torrdräkt, lampa, knivar. osv. Men jag kommer på mig ganska snabbt med att det samtidigt innebär en risk att handla en såpass dyr och essentiell sak som torrdräkten begagnat. Hantering och uppbevaring av dräkten är ju mer eller mindre a och o... Låt säga att jag köper en begagnad neoprendräkt med 100+ dyk på nacken som aldrig eller sällan blivit sköljd eller hängd som den bör så gissar jag att den potentiella livslängden minskar ganska mycket. Priset på de paket jag kollat på har varierat väldigt mycket, något som slår mig är att folk har en tendens att övervärdera sina saker (på blocket.se och finn.no). Hur som så tror jag att man kan komma över ett komplett paket med allt för runt 15. Kvaliteten på sakerna är dock högst oklar.

En ny torrdräkt, den jag kollat på, kostar 10-12 tusen. Jag vet att det går att få tag i billigare, men det skall vi komma till sen. 10000 är mycket pengar. Men man kan väl gissa att den lär, såvida man sköter om den och inte har otur att riva upp den på en spik etc. Hålla tätt och ett ganska bra tag. När jag kollat runt på torrdräkter så finns det ju väldigt många olika sorter och märken och enligt tillverkarna så är ju såklart deras torrdräkten den bästa.

Frågan som jag ställer er är egentligen om det är försvarbart för en nybörjare som mig att köpa en ny, dyr torrdräkt eller om man bör gå på det begagnade. Jag ser givetvis för- och nackdelar med båda valen. Fördelarna som jag kan se med en ny är att den då kommer passar mig helt och hållet och att dem i butiken lär hjälpa mig med eventuella måttjusteringar. Samt att den just är ny. Jag tror att man uppskattar saken mer om man fått välja färg modell osv själv. Det är inte lika lätt att vara kräsen på en andrahandsmarknad för dykprylar som med bilar... Jag brukar säga till min bättre hälft att det kanske är bättre för henne att lägga lite mer pengar varje månad på sitt gymkort om hon får ett fräsht gym som hon vill besöka oftare än att spara 200 kronor på att gå till ett slitet källargym utan fönster.

Nackdelarna med att köpa nytt är ju såklart att jag kan få ett komplett set med lampa, bcd, regulator och tuber. De behövs visserligen provtryckas och genomgå en visuell besiktning innan användning men jag får allt för samma pris som torrdräkten... Något annat som rör sig i huvudet är om jag verkligen i nuläget, har "anvädning" eller kan bära upp en torrdräkt för 10k+ utan att framstå som galen.

Det jag tänker är att man kan köpa "oviktig" första-utrustning såsom kniv, bcd, bly och kanske lampa begagnat men att man köper den "viktig" utrustning ny. Eventuellt så lär man väl kompletera utrustningen med nya saker i takt med att man blir bättre eller att man kanske låt säga vill ha en speciell färg på sin bcd.

Det jag undrar är hur ni gjorde när ni köpte er första utrustning.
Är det rätt att prioritera en ny torrdräkt före en annars komplett utrustning.
Bör jag köpa en billigare torrdräkt och dyka med tills den går sönder? Det känns som att jag lägger pengar i sjön om jag köper en ny för 7 fast jag egntligen vill ha den som kostar 10...

Det är säkert något jag glömt men jag hoppas att jag kan få lite svar som jag kan utvärdera och byta åsikter med.

MVH Linus

Linus Andersson
Foto saknas
2014-03-19 15:45:55
7 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare. Linus Andersson 2014-03-19 15:45
svara Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Jonas Hellstrand2014-03-19 16:07
svara Sv: Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Fredrik H2014-03-21 23:47
svara Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Tomas Persson2014-03-19 16:09
svara Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Niklas Fehler2014-03-19 18:31
svara Sv: Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Tomas Persson2014-03-22 13:50
svara Sv: Sv: Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Niklas Fehler2014-03-22 14:21
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Tomas Persson2014-03-22 18:45
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Niklas Fehler2014-03-22 18:56
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Tomas Persson2014-03-22 18:58
svara Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Benny Frisk2014-03-20 09:31
svara Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Josef Eklann2014-03-20 10:11
svara Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Rickard Nord2014-03-20 10:25
svara Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Linus Andersson2014-03-22 18:35
svara Sv: Sv: Köp av utrustning (torrdräkt) som nybörjare.Tomas Persson2014-03-22 18:57

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: