Namn: Lösen:

Köpte flaska med rost och fukt

(Läst 872 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej.

I dag kunde de gått lite illa.

En vän till mig och van dykare, köpte nyligen en beg flaska som hade 1 år kvar för provtryckning. Allt frid och fröjd och flaskan fylldes från halv till full av en godkänd kompressor.
Under dyket som vi spenderade på ringa djup (max 8 met) märkte dykaren att lite illamående, och en konstig desorienterande känsla kom krypande. Strax efter detta började synfältet att minska och dykaren började känna oro och var nära svimfärdig. Detta skedde ganska snabbt och för att dykaren inte skulle tuppa av så blåstes BCD'n och kom till ytan dessvärre utan säk-stopp. Väl på ytan kunde dykaren andas vanlig luft och allt återställdes. Då vi andra snabbt märkte att det saknades en dykare avbröt vi dyket och tog oss sedemera iland.

Den begagnade flaska blev föremål för en smärre undersökning. Syrehalten uppmätte normala nivåer med luften luktade unken och nästan lite mögelaktig. Ventilen demonterades och det konstaterades att några stora rostfläckar fanns på insidan. Flaskan har tydligen tidigare varit fylld med en dålig kompressor som släppt igen vatten och samt ev lite annat som bildat något konstigt som min vän nästan svimmade av.

Vad jag vill säga med detta är att man kan inte nog kontrollera sina flaskor mot rost, olja och dålig luft. Eller be om luftanalys på kompressorn som fyller ens flaskor. Och inte minst vara extra försiktig med att köpa begagnat som man inte haft någon koll på tidigare. Låt ev. någon med rätt kompetens undersöka flaskan för att undvika problem.

Var observanta som attan och kolla luften frekvent.

Jag hoppas innerligen att ingen skall behöva uppleva vad min dykkompis fick göra. Denna gången slutade de bra som tur var. Mvh Kenneth

Kenneth Nilsson
Kenneth Nilsson
2019-05-26 23:01:48
22 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Köpte flaska med rost och fukt Kenneth Nilsson 2019-05-26 23:01
svara Sv: Köpte flaska med rost och fuktDaniel Mattila2019-05-27 07:44
svara Sv: Köpte flaska med rost och fuktNicolas Bremell2019-05-27 13:04
svara Sv: Köpte flaska med rost och fuktRonny Thörn2019-05-29 13:06

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: