Kravet på tillstånd för alviksvraket
(Läst 1 934 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag har länge irriterat mig på att Stockholms hamn begärt tillstånd för dykning vid alviksvraket.
Bland annat för att platsen inte ligger inom Stockholm hamns område.
För några år sedan medgav Stockholms hamn att vraket ej låg inom deras område.
Trots detta har man på deras hemsida fortfarande hävdat att det krävs tillstånd, samt att man har ett webbformulär där man kan söka tillstånd. Man har krävt dykning från båt eller flotte.
Jag har i snart ett års tid drivit ett ärende mo Stockholm hamn att man ska ta bort det missvisande kravet på tillstånd från deras hemsida med bland annat motiveringen till att en del dykare drar sig från att dyka på platsen av ovan skäl.
För snart ett halvår sedan fick jag veta av Stockholms hamnar att sjöfartsverket i sin tur begärt att Stockholms hamn ska kräva tillstånd för dykning på Alviksvraket. Jag frågade Stockholms hamnar om jag förstog dom rätt, menade dom att sjöfartsverket krävde av dom att dom skulle i sin tur kräva tillstånd för dykning på område utanför deras jurisdiktion.
Idag fick jag beskedet att man slopar kravet på tillstånd för dykning på alviksvraket, samt att man inom några dagar skall ändra hemsidan och ta bort kravet därifrån.
Hoppas alla nya dykare i Stockholm gläds.
Mina fem
Martin Quensel
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: