Sv: Sv: De skadade skeletten
(Läst 1 010 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jo, jag har läst Lundgrens bok. Jag talade med honom härom året och han var inte främmande för tanken att Svärdet sjönk söder om Kronan.
OK! Har hittat några intressanta uppgifter…
Kurt Lundgren skrev i sin artikel (omkring den 10 oktober, år 2006) i Kalmar läns tidning.
Skriver av delen på artikeln om rubriken ”Brann länge”
Ölandsbladets konstrecensent Erich Schwandt har nämligen tipsat mig om ett mycket intressant sjöfynd som i många år förvarats i ett hembygdsmuseum. (Av säkerhetsskäl, man kan aldrig vara nog försiktig dessa dagar, nämner jag inte var museet finns).
Fyndet är ett så kallat volut av omisskännlig barockkaraktär, 40 cm högt, ett vackert träarbete som vittnar om stor hantverksskicklighet.
Sådana här volut, skulpturer, användes som prydnader ovanpå skeppens olika kapitäler, stolpar.
Örlogsskeppen var som vi alla vet fantastiskt utsmyckade och vackert målade i guld, svart och blått.
De fartyg som deltog i Ölandsslaget var ju nämnda efter riksregalierna : Cronan, Swärdet, Äpplet, alla tillhörande en europeisk stormakt. Det skulle förstås synas, symboler var oerhört viktiga under denna tid.
Swärdet sattes i brand, hon drev länge norrut och vinden var sydväst, sydsydväst, ganska starkt blåsande, kanske tio sekundmeter.
Nästan omedelbart efter Cronans förlisning började bärgningarna. Cronan var lätt att hitta, hon syntes ovan vattenytan så det gällde att bärga på det fortaste man kunde för att hindra plundringarna. Det finns hur mycket källmaterial som helst om bärgningarna på Cronan.
Men om Swärdet tiger källorna och det är omöjligt att säga om något bärgades från henne eller inte.
Att man 1676 kände Swärdets förlisningsplats är emellertid säkert eftersom Lorents Assarsson, hauptmannen på Borgholms slott, fick i uppdrag att utmäta enslinjer för de förlorade fartygen, invånarna längs Ölands ostkust förhördes och de överlevande utsattes för utfrågningar inför en kommission.
Volutet som påträffades för mer än 50 år sedan av en fiskare kan ha tillhört Swärdet, och kan ge en indikation på var hon finns.
Det vore en sensation.
Jag har tyvärr ingen bild på Volutet. Någon annan som kan skaffa fram bilden?
Vad gäller skeletten så har rättsläkarna kommit fram till att skadorna är mindre än en vecka gamla vid dödstillfället. Om vi utgår från att de har rätt, hur går det ihop med Kronans förlisning?
Intressanta uppgifter! Får forska vidare. Vet man med stor säkerhet hur många individer som har blivit utsatt för huggskador på skeletten? En eller tiotals individer?
Jag har inte dykt på vraket, men vad jag vet finns inget kvar av vare sig överbyggnad eller rigg. Är inte det underligt? Jag tycker det stämmer mer med Svärdet där riggen var bortskjuten och överbyggnaden (kanske) uppbrunnen. Kronan borde varit "hel" när hon exploderade.
Har heller inte dykt på vraket. Får också forska vidare om Kronans (?) överbyggnad som förmodligen saknas på områdets förlisnings plats.
Endast 21 av de 56 lätta kanonerna (12 pund och mindre) har bärgats från vraket.
Både Kronan och Svärdet hade exakt samma antal, 56 lätta kanoner.
Kronan var fyrdäckat och hade totalt 126 kanoner, jämfört med Svärdet tredäckat 86 kanoner.
Kronan
Första batteriedäck: 12 st 36-pundig kanon, 16 st 30-pundig kanon, 4 st 24-pundig kanon och 2 st 18-pundig kanon.
Andra batteriedäck: 36 st 24-pundiga kanon
Tredje batteriedäck: 36 st 12-pundig kanon
Fjärde batteriedäck: 20 st 6 pundig kanon (Fördelade på back och skans).
I Kronans kanonbestyckning så finns inte 3-pundig kanon med.
Kronan skulle inte ha fört trepundiga kanoner, ändå bärgades fyra stycken på det som bevisligen var Kronan redan 1686.
Jag har läst någonstans, att kanonbestyckningarna kunde förändras under byggtiden och man fick ta det som fanns. Man kanske kunde inte skaffa fram t.ex. 20 st 6 – pundiga kanoner, utan kanske har lyckas skaffa fram 14 st 6- pundiga kanoner och som kompromiss 6 st 3-pundiga kanoner.
//Anders
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: