Kronan sjönk först, sedan vände Svärdet och flottan söderut mot fienden (sydväst för att vara exakt). Därom torde alla vara överens. Uppgifterna om vinden varierar mellan VSV och SV.
De avgörande punkterna är var Svärdets närstrid stod samt hur länge Svärdet drev innan det exploderade och sjönk. Min teori är att det gick fort och därför bör Svärdet ligga SV om Kronan. Drivhastigheten är också väsentligt lägre än vindhastigheten, särskilt med riggen bortskjuten eller uppbrunnen och fiendeskeppen i lovart.
Det är ju just vraket söderut (Svärdet) som hittades 1980 enligt min åsikt. NO om detta bör Kronan ligga, vilket också stämmer bättre överens med de gamla positionsuppgifterna.
Även om Svärdet drev mot nordost en stund så finns det ingen motsägelse. Själva slaget kan ha stått längre åt sydväst. Vid sjöslag var det avgörande att vinna lovartsläget och man gick alltså så nära kusten man vågade. Svenskarna vågade gå närmare kusten eftersom de hade lokalkännedom och själva striden kan ha stått mycket närmare land, varefter då Svärdet kan ha drivit mot nordost. 3,5 NM SV om vrakplatsen är inte omöjligt så med en drivhastighet på en eller någon knop fanns det gott om tid att driva dit.