Sorry, det var taskigt sagt. Jag tar tillbaka. Alla åsikter ska vara välkomna.
Det är lugnt André! Man kan reagera så om egen teorin inte håller och bli motbevisat av motparten och som kanske har studerat källan lite noggrannare. Men motparten kan också ha fel! :-) Det gäller för dig att motbevisa tillbaka på min källkritiska syn…;-)
Jag föredrar ändå att lita på att någon mätte rätt.
Vi kan inte utgå på det två nämnda vittnen att måtten stämmer utan det måste komma mer konkret, från en trovärdig vittne, exempelvis rapporter från dykeriearbete med upptagning av kanoner.
Om man utgår från att vraket är Kronan så måste man ju dra slutsatsen att de mätte fel, men jag utgår från att det är Svärdet och då kan 18 famnar mycket väl vara rätt.
Nu skriver jag inte att din teori är fel. Men det finns många skrivelser om kanonbärgningar på Kronan i arkivet, men det finns inga skrivelser om (kanon)bärgningar i arkivet på Svärdet. Jag själv har granskat Treilebens arbete med bärgningar från andra vrak och då syntes vraket på ytan, det kunde vara en huvudmast som stack upp ovanför ytan. Det måste vara något föremål från vraket som gör att det syns på ytan. Det föremålet som syns på ytan är mycket viktigt referens för dem som sysslar klockdykning på 1600-talet (och även fram till slutet av 1850-talet) och kan därför hitta direkt de som är värd att bärga som t.ex. kopparkanoner. Utan föremål som inte syns på ytan, så är det omöjligt att söka efter vrak med dykarklocka.
När det gäller Svärdet, så är jag övertygad att det inte har skett något bärgningsarbete med dykarklocka eftersom det fanns ingenting föremål som stack upp på ytan och markerade här låg Svärdet. Kronan däremot var lätt att hitta…
Som kuriosa, så syntes Vasas huvudmast ovanför ytan ända fram till slutet av 1600-talet tills masten knäcktes av och då började Vasas positions med tiden att försvinna för gott, tills någon hittade vraket längre fram i tiden...
Det kan mycket väl att du har rätt, att det är Svärdet som de bärgar och inte Kronan. Men jag har svårt att tro på den teorin. Jag själv skulle vilja vara med i en grupp och medverka, att kunna hitta det andra vraket (som jag tror att det är Svärdet) och se om det är Kronan eller Svärdet. Vem som hittar det andra vraket, det skiter jag fullständig i, utan jag är mycket intresserad vad som återstår av vraket och att man kan identifiera vraket med rätt namn.