Jag känner till det där om att vittnesmålen går isär om vem som vände först. Det har också utretts och stötts och blötts i över trehundra år.
Det mesta tyder på att Uggla sköt först, men detta var en signal att de inte skulle segla längre utan samlas. Creutz misstolkade detta som en signal att vända. När Kronan vände var resten av flottan tvungna att göra samma sak. När Kronan exploderade var Svärdet tvunget att väja för att inte krocka med vraket (Sidan 138 i Bra Böckers Regalskeppet Kronan).
Kapten Olof Nortman på Svärdet: "Rätt som vi var uti vändningen ropade folket: Se Kronan går omkull! Därför, när vi kom efter i linje. måste vi rumpa om, eljest hade vi kommit på vraket, och därav följde sedan hela konfusionen".
Jag läser också på sidan 138 att vindriktningen enligt källorna varierar mellan VSV och VNV. Om vi antar att den var VNV blir hela förloppet mycket lättare att förklara. Då skulle det inte funnits någon taktisk nackdel att vända. Dessutom skulle Svärdet efter att ha stuckits i brand drivit OSO vilket stämmer nästan skrämmande bra med min teori om var vraken ligger.