Namn: Lösen:

Läckande vrak fortsatt hot

(Läst 954 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Åtgärderna som ska skydda badvikar och yrkesfiske från en miljökatastrof dröjer.



Det började med avslöjandet att den gamla valfångaren Skytteren på botten utanför Lysekil, gick till botten med mellan 3 000 och 6 000 ton olja ombord.

– Om den tillåts rosta sönder, finns risk för en oljekatastrof som skulle få oljekatastrofen på Tjörn att blekna, menar riksdagsledamoten Jan-Olof Larsson (S) från Kungshamn.

2008 konstaterade Statskontoret att det finns 261 skeppsvrak med bruttovikt över 100 ton på Västerhavets botten. Allihop kan vara potentiella miljöhot.

19 av dem ligger nära den svenska kusten. Läckande stridgas eller olja skulle teoretiskt sett kunna ställa till med stora skador för kustkommunernas turism och fiske.

Men vem som har ansvaret för fartygsvraken är oklart. Och det förblir oklart år efter år.

– Det är ju självklart att väntar man tillräckligt länge får vi en miljökatastrof i knät, varnar åter Jan-Olof Larsson som tillsammans med bland andra flera borgerliga riksdagsledamöter från Bohuslän efterlyst åtgärder i flera år.

Att rensa havsbottnen på svenska vatten från de gamla fartygen skulle kosta hundratals miljoner kronor. En studie från Chalmers har bedömt att endast Skytteren kostar mellan 25 till 250 miljoner kronor att sanera.

I dag finns tekniken för detta, konstaterade Chalmersprofessorn Ida-Maja Hassellöv redan 2008, när statskontoret för flera år sedan lämnade sin rapport som var tänkt att utreda vem som har skyldighet att ta hand om vraken.

Men de stora kostnaderna och oklarheten om vem som äger vraken har gjort att frågan tystnat. Förre miljöministern Carlgren (C) beställde den nämnda utredningen.

2011 redovisade Sjöfartverket ännu en utredning om de läckande vraken och bedömde att 31 vrak kan utgöra ett miljöhot och bör därför undersökas i fält. Tre av dessa, Skytteren, Langeland och Thetis, finns utanför norra Bohusläns kust. (Se karta).

Därefter har nuvarande miljöministern Lena Ek (C) beställt en undersökning från Sjöfartverket med förslag till åtgärder. Fältundersökningen ska redovisas 31 oktober i år.

– Det känns ju lite som att myndigheterna bollar ärendet emellan sig, säger Sten Wollmer vid länsstyrelsens miljöskyddsenhet.

– Ja, myndigheterna har bollat den här frågan emellan sig länge nog nu. Jag tycker det är dags att lägga över hela frågan på Hav- och vattenmyndigheten. Ingen annan myndighet ha ett så tydligt helhetsansvar för miljön i havet, menar riksdagsledamoten Roland Utbult (KD) från Uddevalla.

Han tycker det är obegripligt att det fått gå så lång tid utan att någon vidtagit åtgärder.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

"Man sopar hotet mot miljön under mattan"

Även riksdagsledamoten Hans Olsson (S), tycker att regeringen sopar vrakfrågan under mattan.

Sjöfartsverket ska med hjälp av Kustbevakningen ute i Västerhavet på regeringens uppdrag finna en metod för att ta hand om oljor i de sämsta vraken.

– Pengarna från regeringen, räcker till att undersöka två, tre fartyg, säger produktionschefen Magnus Wallhagen vid Sjöfartsverket.

2012 ställde Hans Olsson (S) en fråga till regeringen, om vad den tänker göra åt de läckande vraken.

I maj i år ställde han frågan en gång till.

– Sjöfartsverket varnade 2011 för 31 av hundratals vrak. Nu har verket fått ungefär samma uppdrag en gång till. Varför händer inget? undrar Olsson.

Björn Sjöberg vid Hav- och vattenmyndigheten, bedömer att när den senaste utredningen läggs på bordet 31 oktober, är läget skarpt.

– Sedan måste något hända. Varför har regeringen inte gjort det här till en EU-fråga, kan man undra.

Jerker Forsell, sakkunnig vid miljödepartementet, säger att Sjöfartsverkets utredning 2011 var en uppskattning av antalet sjunkna fartyg.

– Nu ska några av dem granskas i djupet.

FAKTA:

Nya undersökningar i fält

Under 2014 görs kartläggningen av vraken. Regeringen har gett Sjöfartsverket i uppdrag att undersöka om det går att identifiera några miljöeffekter i omgivningen för några av vraken. Utredningen ska också göra en bedömning av eventuella miljöeffekter på havsmiljön samt förslag till vidare åtgärder. Som resurser i utredningen finns även Chalmers, Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten, FOI och Riksantikvarieämbetet.

Sjöfartsverket kommer att ta prover från bottensedimentet och i vattnet runt vraken samt försöka bestämma skrovens korrosionsstatus för att avslöja eventuell pågående eller framtida miljöbelastning, enligt Ulf Olsson, sjömätningschef.

Ett av de vrak som är särskilt intressant att studera är Skytteren, där man har sett oljefläckar vid ytan. Analyser av resultaten kommer att göras under hösten.ya undersökningar i fält

Under 2014 görs kartläggningen av vraken. Regeringen har gett Sjöfartsverket i uppdrag att undersöka om det går att identifiera några miljöeffekter i omgivningen för några av vraken. Utredningen ska också göra en bedömning av eventuella miljöeffekter på havsmiljön samt förslag till vidare åtgärder. Som resurser i utredningen finns även Chalmers, Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten, FOI och Riksantikvarieämbetet.

Sjöfartsverket kommer att ta prover från bottensedimentet och i vattnet runt vraken samt försöka bestämma skrovens korrosionsstatus för att avslöja eventuell pågående eller framtida miljöbelastning, enligt Ulf Olsson, sjömätningschef.

Ett av de vrak som är särskilt intressant att studera är Skytteren, där man har sett oljefläckar vid ytan. Analyser av resultaten kommer att göras under hösten.

För grafik se:

http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.3352702-lackande-vrak-fortsatt-hot


Lennart Gustafsson
Lennart Gustafsson
2014-08-13 14:57:47
263 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det finns inga svar på detta meddelande
«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: