Namn: Lösen:

limma halstätning

(Läst 1 001 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej! Jag ska limma en halstätning på min torrdräkt och vill jämföra olika tekniker för att limma fast tätningen på dräkten. Vilken teknik tror ni är bäst eller finns det andra bättre sätt?

Tekniken jag själv kommit på utan att ha gjort jobbet tidigare själv är att limma ytan på tätningen och på dräkten med flera lager lim.
Sedan när jag låtit limmet "torka" enligt rekomentationerna så fäster jag tätningen mot dräkten på fri hand utan mall eller något mer. Hade tänkt markera på dräkten först. Efter att limmet härdat helt så limmar jag på samma sätt fast tejpen på utsidan för extra säkerhet.

Den andra tekniken är att trä dräktens halsöppning runt något stort och runt föremål. Trä över halstätnigen över föremålet och kanten av halstätningen över dräkten. Justera så att tätningen ligger rätt. Rulla upp kanten på tätningen. Limma med flera lager enligt limmets rekomentationer. När limmet "torkat" så rullar man ner halstätningskanten över dräkten. Sedan limma dit tejpen för extra säkerhet.

Sista tekniken är typ på samma sätt som det första sättet fast med mallar. Att man spänner upp dräktens halsöppning mot en rund platta. Tillfälligt tejpar fast halstätningen på en O-mall så att det som inte ska limmas på halstätningen sticker upp ur hålet i mitten av O-mallen. Limmar båda ytorna med flera lager lim och låter limmet "torka" enligt limmets rekomentationer. Sedan så sätter man bara dit O-mallen med tätningen på dräkten. Låter limmet torka och limmar sedan dit tejp för extra säkerhet.

Anton Sundeman
Anton Sundeman
2016-04-30 14:43:03
48 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg limma halstätning Anton Sundeman 2016-04-30 14:43
svara Sv: limma halstätningJoakim Samuelsson2016-05-01 07:51
svara Sv: limma halstätningOskar Sander2016-05-02 15:04
svara Sv: limma halstätningAndreas Svanström2016-05-03 15:19
svara Sv: limma halstätningAnton Sundeman2016-05-03 23:44
svara Sv: limma halstätningMichael Olin2016-05-07 16:20

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: